Εκτός λειτουργίας παραμένουν για ημέρες οι ψηφιακές υπηρεσίες του Ελληνικού Κτηματολογίου, προκαλώντας αλυσιδωτά προβλήματα σε συμβολαιογράφους, δικηγόρους, μηχανικούς, πολίτες και δημόσιες υπηρεσίες. Το πρόβλημα ξεκίνησε την Τρίτη, 24 Ιουνίου, όταν παρουσιάστηκε σοβαρή δυσλειτουργία σε σύστημα αποθήκευσης, η οποία οδήγησε σε πλήρη αναστολή των συναλλαγών.
Παρά τις καθησυχαστικές ανακοινώσεις της διοίκησης για αποκατάσταση της λειτουργίας, οι τεχνικές αστοχίες συνεχίστηκαν και την Πέμπτη, αφήνοντας τους επαγγελματίες χωρίς πρόσβαση ακόμη και σε φυσικά αρχεία.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε την Πέμπτη το Κτηματολόγιο ανέφερε:
«Η εμφάνιση αστοχίας στο σύστημα αποθήκευσης που υποστηρίζει μέρος των εφαρμογών του Ελληνικού Κτηματολογίου, μας αναγκάζει να προχωρήσουμε σε προσωρινή διακοπή των ψηφιακών υπηρεσιών από την Πέμπτη 26 Ιουνίου 2025 και ώρα 10:00.
Οι τεχνικές ομάδες του Κτηματολογίου, σε συνεργασία με εξειδικευμένα στελέχη συνεργαζόμενων εταιρειών, εργάζονται εντατικά για την ταχεία και ασφαλή αποκατάσταση της λειτουργίας των συστημάτων. Ζητούμε την κατανόησή σας για την αναστάτωση και ευχαριστούμε το κοινό και τους συναλλασσόμενους για την υπομονή και τη συνεργασία τους».
Σημειώνεται ότι χτες παρέμειναν κλειστά και τα κτηματικά γραφεία, μιας και ήταν αδύνατον να εξυπηρετήσουν οποιονδήποτε. Σήμερα, αν και δεν υπάρχει νεότερη ανακοίνωση, οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Ελληνικού Κτηματολογίου εξακολουθούν να μην είναι προσβάσιμες στο κοινό.
Γνωστά τα προβλήματα στην κυβέρνηση
Η κατάρρευση, ωστόσο, δεν αποτέλεσε κεραυνό εν αιθρία. Ήδη από τον Μάιο, οι εργαζόμενοι του φορέα είχαν προειδοποιήσει με επιστολή προς τον ίδιο πρωθυπουργό και την ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον κίνδυνο κατάρρευσης του παρωχημένου data center, που λειτουργεί από το 2007 χωρίς αναγκαία συντήρηση και ανανέωση εξοπλισμού. Οι εφαρμογές λειτουργούν πάνω σε ένα ξεπερασμένο σύστημα, επιβαρυμένο από νέες απαιτήσεις και χωρίς ενιαίο σχεδιασμό.
Το περιστατικό ανέδειξε και τον κίνδυνο για την ασφάλεια ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, καθώς και την απουσία σαφούς ενημέρωσης προς το κοινό. Η ψηφιοποίηση, αντί να εκσυγχρονίσει τις υπηρεσίες, αποκάλυψε την απουσία σχεδιασμού και την εσωτερική αποδιοργάνωση, με κρίσιμα στελέχη πληροφορικής να έχουν αποχωρήσει.
Παρά τις διαβεβαιώσεις περί αποκατάστασης, η εμπιστοσύνη προς τον φορέα έχει κλονιστεί, καθώς το συμβάν ανέδειξε τα χρόνια προβλήματα ενός κρίσιμου δημόσιου συστήματος που – όπως αποδείχθηκε – στηρίζεται σε πήλινα πόδια.