Η ΟΣΥ δρομολογεί την εγκατάσταση «ευφυών» καμερών και αισθητήρων σε 600 λεωφορεία της Αθήνας. Στόχος είναι η συστηματική καταγραφή δεδομένων κυκλοφορίας και η αναγνώριση τροχαίων παραβάσεων.
Η δράση εντάσσεται σε προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας των αστικών συγκοινωνιών και ψηφιακού ελέγχου των συνθηκών κυκλοφορίας.
Διαγωνισμός και προϋπολογισμός
Ο σχετικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε στις 4 Νοεμβρίου 2025. Η συνολική προμήθεια ανέρχεται σε 1,56 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Οι προσφορές υποβάλλονται έως τις 8 Δεκεμβρίου, με την αποσφράγιση να έχει προγραμματιστεί για τις 11 Δεκεμβρίου 2025.
Τεχνολογία και στόχος του έργου
Το έργο περιλαμβάνει την ανάπτυξη συστήματος καταγραφής κυκλοφοριακών συνθηκών, τροχαίων παραβάσεων και κατάστασης του οδικού δικτύου.
Η καταγραφή θα πραγματοποιείται μέσω καμερών και αισθητήρων υψηλής ανάλυσης, σε συνδυασμό με τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) και λογισμικό ανάλυσης δεδομένων.
Τι θα καταγράφουν οι κάμερες
Σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή, το σύστημα θα εντοπίζει:
- Υπέρβαση ορίου ταχύτητας
- Παραβίαση φωτεινού σηματοδότη
- Παράνομη στάθμευση ή στάση
- Μη χρήση προστατευτικού κράνους
| Πεδίο | Τιμή / Πληροφορία |
|---|---|
| Αρμόδιος φορέας | ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε.) |
| Αριθμός λεωφορείων | 600 |
| Προϋπολογισμός | 1,56 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) |
| Τεχνολογίες | AI, IoT, 4G/5G, cloud πλατφόρμα, on-board μονάδες μετάδοσης |
| Τι θα καταγράφεται | Ταχύτητα, κόκκινο φανάρι, παράνομη στάθμευση, μη χρήση κράνους |
| Διασύνδεση με | gov.gr, συστήματα διαχείρισης παραβάσεων ΚΟΚ |
| Καταληκτική ημερομηνία προσφορών | 8 Δεκεμβρίου 2025 |
| Έναρξη πιλοτικής φάσης | MISSING_FIELD (δεν έχει ανακοινωθεί) |
| Νομικό πλαίσιο | Άρθρο 107 νέου ΚΟΚ |
Παράνομη κυκλοφορία σε λωρίδες ΜΜΜ
Τα δεδομένα θα διαβιβάζονται στις αρμόδιες υπηρεσίες μέσω των προβλεπόμενων κρατικών συστημάτων.
Σύνδεση με gov.gr και ΚΟΚ
Η διαχείριση των παραβάσεων θα γίνεται μέσω της ενιαίας ψηφιακής θυρίδας του πολίτη (gov.gr), με αυτόματη αποστολή ειδοποιήσεων για τα σχετικά πρόστιμα.
Η δυνατότητα αυτή προβλέπεται από το άρθρο 107 του ισχύοντος Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που επιτρέπει καταγραφή παραβάσεων από ηλεκτρονικά μέσα σε δημόσια οχήματα, με σχετική ενημέρωση του κοινού.
Αρχιτεκτονική του συστήματος
- Το σύστημα θα στηρίζεται σε τέσσερις τεχνολογικούς άξονες:
- Συσκευές IoT και κάμερες πραγματικού χρόνου
- Τεχνητή νοημοσύνη και ανάλυση εικόνας
- Δίκτυα επικοινωνίας 4G/5G και cloud υποδομή
- Εργαλεία απεικόνισης δεδομένων και αναφορών
- Κάθε λεωφορείο θα φέρει ενσωματωμένο εξοπλισμό αποστολής δεδομένων στο cloud (On-board Unit).
Κεντρική πλατφόρμα διαχείρισης
Η ΟΣΥ θα διαχειρίζεται τα δεδομένα μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, η οποία θα περιλαμβάνει τέσσερα υποσυστήματα:
- Έλεγχο οδηγικής συμπεριφοράς
- Παρακολούθηση στόλου
- Αξιολόγηση οδικών υποδομών
- Παρουσίαση στατιστικών στοιχείων
Η λειτουργία θα επιτρέπει την άμεση λήψη αποφάσεων βάσει αντικειμενικών δεδομένων.
Πιλοτική εφαρμογή και εκπαίδευση
Πριν την πλήρη εφαρμογή, θα προηγηθεί δοκιμαστική περίοδος, όπου θα ελεγχθεί η ακρίβεια του συστήματος και θα προσαρμοστεί στις ανάγκες του οργανισμού.
Το προσωπικό της ΟΣΥ θα λάβει εκπαίδευση στη χρήση του εξοπλισμού και της πλατφόρμας.
Αναμενόμενα οφέλη:
Η λειτουργία του συστήματος εκτιμάται ότι θα:
- Βελτιώσει τη ροή των δρομολογίων
- Ενισχύσει τον έλεγχο του ΚΟΚ
- Συνεισφέρει στην ασφάλεια των επιβατών
- Παρέχει εργαλεία για πιο ευέλικτη διαχείριση των ΜΜΜ
Το έργο συνιστά βήμα προς την ευρύτερη ψηφιοποίηση των δημόσιων μεταφορών στην Αττική.