Σε ευρεία αναμόρφωση της διδακτέας ύλης προχωρά το υπουργείο Παιδείας, με άμεσες αλλαγές σε Δημοτικό και Γυμνάσιο από το σχολικό έτος 2025-2026. Η μεταρρύθμιση αφορά εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικούς, με βασικό στόχο τη μείωση της πίεσης και την ενίσχυση της ουσιαστικής μάθησης.
Η ύλη θα περιοριστεί έως και 30% σε συγκεκριμένα μαθήματα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), Σπύρο Δουκάκη. Το σχέδιο είναι ήδη στο τελικό στάδιο επεξεργασίας και αναμένεται να υποβληθεί σύντομα στην υπουργό Παιδείας, κα Σοφία Ζαχαράκη.
Ποιες αλλαγές φέρνει η νέα προσέγγιση
Η μείωση δεν αφορά όλα τα μαθήματα. Μαθηματικά και Γλώσσα παραμένουν σχεδόν αμετάβλητα. Οι παρεμβάσεις στοχεύουν κυρίως σε γνωστικά αντικείμενα με υπερφορτωμένη ύλη, η οποία – όπως εκτιμάται – δεν συμβάλλει αποτελεσματικά στην κατανόηση και την απόδοση των μαθητών.
Το νέο μοντέλο βασίζεται σε δύο επίπεδα διδασκαλίας:
Υποχρεωτικοί στόχοι που εξασφαλίζουν τη βασική γνώση.
Προαιρετικοί στόχοι που επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς να προσαρμόζουν το περιεχόμενο ανάλογα με τις ανάγκες κάθε τάξης.
«Δεν πρόκειται για μια απλή περικοπή της ύλης», τόνισε ο κ. Δουκάκης. «Πρόκειται για μια νέα φιλοσοφία που ενισχύει την παιδαγωγική ελευθερία και επιτρέπει τη στοχευμένη και ουσιαστική διδασκαλία» ανέφερε.
Εκτός μεταρρύθμισης το Λύκειο
Η μεταρρύθμιση δεν επεκτείνεται στο Λύκειο, όπου παραμένει σε ισχύ η Τράπεζα Θεμάτων. Το σύστημα αυτό προϋποθέτει συγκεκριμένη και ολοκληρωμένη ύλη, γεγονός που καθιστά ανέφικτη την εφαρμογή αλλαγών τη δεδομένη χρονική στιγμή.
Τι αλλάζει το 2026-2027: Νέα προγράμματα και πολλαπλό βιβλίο
Η μείωση της ύλης εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Από το 2026-2027 προβλέπεται η εφαρμογή νέων προγραμμάτων σπουδών που βασίζονται σε μαθησιακά αποτελέσματα, καθώς και η εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου. Ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να επιλέγει ανάμεσα σε εγκεκριμένα συγγράμματα, προσαρμόζοντας το μάθημα στο προφίλ της τάξης του.
Το σχολικό έτος 2025-2026 το υλικό θα είναι διαθέσιμο ψηφιακά, ενώ από το 2026-2027 θα προσφέρεται και σε έντυπη μορφή.
Από τη θεωρία στην πράξη
Η πίεση για μείωση της ύλης είναι ένα χρόνιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας, ιδιαίτερα στα θεωρητικά μαθήματα. Με τις αλλαγές αυτές, το ΙΕΠ επιχειρεί να δημιουργήσει έναν πιο ευέλικτο και ουσιαστικό εκπαιδευτικό σχεδιασμό.
«Ο στόχος είναι η ενίσχυση της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας και της βαθύτερης αφομοίωσης της γνώσης, πάντα με σεβασμό στον ρυθμό μάθησης κάθε παιδιού», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΙΕΠ.
Η εκπαιδευτική φιλοσοφία αλλάζει ρότα: από τη στείρα κάλυψη της ύλης, στη διδασκαλία με ουσία.