Αλλαγές δρομολογεί το υπουργείο Παιδείας από το σχολικό έτος 2026-2027, καθώς οι μαθητές που εξαιρούνται από το μάθημα των Θρησκευτικών θα παρακολουθούν πλέον το νέο μάθημα Ηθικής. Το πρόγραμμα σπουδών, που έχει ήδη δημοσιευθεί στο ΦΕΚ, θα εφαρμοστεί σε όλες τις βαθμίδες όπου διδάσκονται Θρησκευτικά, δηλαδή από την τετάρτη Δημοτικού έως και την τρίτη Λυκείου.
Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Σπύρος Δουκάκης, μιλώντας στην ΕΡΤ, εξήγησε ότι η Ηθική εντάσσεται ως συμπληρωματικό γνωστικό αντικείμενο που θα συνδέεται τόσο με τα εργαστήρια δεξιοτήτων όσο και με δράσεις ενεργού πολίτη. Το μάθημα, όπως τόνισε, δεν περιορίζεται στη διδασκαλία φιλοσοφίας· αντίθετα, εστιάζει σε πρακτικά ηθικά ζητήματα της καθημερινότητας, όπως ο σεβασμός, η κοινωνική ευθύνη και η αντιμετώπιση σύγχρονων διλημμάτων.
Παράλληλα, ο κ. Δουκάκης αναφέρθηκε στην πρόσφατη έκθεση PISA, η οποία παρουσιάζει ιδιαίτερα χαμηλές επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών: ποσοστό αποτυχίας 47% στα μαθηματικά, 30% στην κατανόηση κειμένου και 28% στις φυσικές επιστήμες. Παρότι η επίδοση αυτή προβληματίζει, η Ελλάδα διατηρεί σχεδόν μηδενικά ποσοστά σχολικής διαρροής, ένα στοιχείο που τη διαφοροποιεί θετικά από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΕΠ, οι χαμηλές επιδόσεις αποδίδονται κυρίως σε παρωχημένα αναλυτικά προγράμματα, σε εκπαιδευτικό υλικό που δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και στην έλλειψη συστηματικής εξοικείωσης των μαθητών με απαιτητικού τύπου ασκήσεις. Στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθούνται, περιλαμβάνονται:
- η έκδοση νέων σχολικών βιβλίων και ανανεωμένων λογοτεχνικών έργων,
- η λειτουργία εξειδικευμένων ψηφιακών πλατφορμών με υλικό παρόμοιο με αυτό της PISA,
- τράπεζες θεμάτων με διαβαθμισμένη δυσκολία για την Α’ Λυκείου,
- σύγχρονα διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας,
- αλλά και στοχευμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Ωστόσο, τα προβλήματα που χαρακτηρίζουν τη γενική εικόνα της σχολικής εκπαίδευσης δεν έχουν εξαλειφθεί. Στο Δημοτικό εξακολουθούν να καταγράφονται σημαντικές ελλείψεις στην ορθογραφία και στη γλωσσική έκφραση, ενώ στο Λύκειο πολλοί μαθητές δεν έχουν επαρκή προετοιμασία για τις απαιτήσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το υπουργείο και το ΙΕΠ δίνουν έμφαση στη διαφοροποίηση της διδασκαλίας και στην ενίσχυση βασικών δεξιοτήτων, με στόχο πιο αποτελεσματικές πρακτικές μέσα στην τάξη.
Με αφορμή την πρόσφατη υπόθεση καθηγήτριας που προχώρησε σε καταγγελία για 6χρονο μαθητή, ο κ. Δουκάκης σχολίασε και το θέμα των αξιολογήσεων στους εκπαιδευτικούς. Όπως ανέφερε, η διαδικασία βελτιώνεται σταδιακά, αν και η εφαρμογή της εξακολουθεί να προκαλεί αντιδράσεις. Ταυτόχρονα, οι διοικητικές διαδικασίες για περιπτώσεις εκπαιδευτικών που αρνούνται την αξιολόγηση ή δεν τηρούν τα προβλεπόμενα βρίσκονται σε εξέλιξη.