Συναγερμός έχει σημάνει στον τραπεζικό κλάδο λόγω της εμφάνισης μίας νέας μορφής τηλεφωνικής απάτης, στην οποία επιτήδειοι αξιοποιούν προηγμένα τεχνολογικά μέσα για να εξαπατήσουν ανυποψίαστους πολίτες και να αποσπούν χρήματα από τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.
Οι ελληνικές τράπεζες προειδοποιούν το κοινό να βρίσκεται σε αυξημένη επαγρύπνηση, καθώς τα περιστατικά αυξάνονται ανησυχητικά από τις αρχές του 2025.
Η μέθοδος που εφαρμόζεται, γνωστή ως «Caller ID Spoofing», επιτρέπει στους απατεώνες να εμφανίζονται στο τηλέφωνο των θυμάτων ως εκπρόσωποι τραπεζών, χρησιμοποιώντας αριθμούς που μοιάζουν απολύτως αληθινοί – ακόμα και αυτούς των επίσημων τηλεφωνικών κέντρων των τραπεζών.
Στην πράξη, οι δράστες καλούν από αριθμούς του εξωτερικού, καλυμμένους όμως ψηφιακά ώστε να φαίνεται πως η κλήση προέρχεται από την τράπεζα του θύματος. Με πειστικό τρόπο και, πολλές φορές, χρησιμοποιώντας πραγματικά ονόματα τραπεζικών υπαλλήλων, ζητούν κρίσιμα προσωπικά στοιχεία, όπως PIN, κωδικούς e-banking ή ακόμα και μεταφορές χρημάτων μέσω ΑΤΜ.
Για την αντιμετώπιση του φαινομένου, η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, σε συνεργασία με την ΕΕΤΤ και τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας, έχει προχωρήσει στο φραγμό εισερχόμενων κλήσεων από ύποπτους διεθνείς αριθμούς που έχουν συνδεθεί με τέτοιες απάτες. Το μέτρο εφαρμόζεται ήδη από τον Απρίλιο, με τη στήριξη των περισσότερων τηλεπικοινωνιακών εταιρειών.
Παρά τις πρώτες ενέργειες, οι τραπεζικές αρχές παραμένουν σε επιφυλακή, καθώς οι εκτιμώμενες οικονομικές ζημίες κυμαίνονται ήδη μεταξύ 100.000 και 200.000 ευρώ, ενώ υπάρχει φόβος πως οι απώλειες θα αυξηθούν αν οι πολίτες δεν δείξουν την απαραίτητη προσοχή.
Πώς αναγνωρίζεται η απάτη
- Εμφάνιση του αριθμού της τράπεζας στο κινητό.
- Επικοινωνία από «εκπρόσωπο» που παρουσιάζεται ως υπάλληλος του τραπεζικού ιδρύματος.
- Επείγον σενάριο: επίδομα που λήγει, ύποπτη συναλλαγή, προσφορά επένδυσης.
- Απαίτηση άμεσης ενέργειας χωρίς χρόνο για σκέψη ή επιβεβαίωση.
- Ζήτηση προσωπικών ή τραπεζικών στοιχείων.
Τι να κάνετε για να προστατευτείτε
- Κλείστε την κλήση αμέσως. Καλέστε εσείς πίσω στο επίσημο νούμερο της τράπεζας για επιβεβαίωση.
- Μην αποκαλύπτετε ποτέ PIN, usernames, OTPs ή άλλους ευαίσθητους κωδικούς.
- Μην ακολουθείτε οδηγίες για καταθέσεις ή αναλήψεις από αγνώστους, ακόμη κι αν δηλώνουν υπάλληλοι.
- Ελέγχετε τα SMS και Viber μηνύματα με OTP – διαβάστε προσεκτικά το περιεχόμενο πριν ενεργήσετε.
- Αναφέρετε το περιστατικό άμεσα στην Αστυνομία και στην τράπεζά σας.
- Προειδοποιήστε άλλους. Κοινοποιήστε την εμπειρία σας σε συγγενείς και μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι τράπεζες προχωρούν σε εντατική καμπάνια ενημέρωσης, επισημαίνοντας ότι ποτέ δεν ζητούν από πελάτες ευαίσθητα στοιχεία μέσω τηλεφώνου. Σε αυτή την ψηφιακή εποχή, η επαγρύπνηση είναι το πρώτο και πιο αποτελεσματικό «τείχος προστασίας» απέναντι στις κυβερνοαπειλές.