Στα ύψη κινούνται οι τιμές πώλησης και ενοικίασης θέσεων στάθμευσης στο κέντρο της Αθήνας, με την αύξηση σε ορισμένες περιοχές να ξεπερνά το 100% μέσα σε πέντε χρόνια, σύμφωνα με ρεπορτάζ της ΕΡΤ.
Τα στοιχεία προέρχονται από το Πανελλήνιο Δίκτυο Κτηματομεσιτών Real Estate, όπως τα επεξεργάστηκε ο πρόεδρός του, Θεμιστοκλής Μπάκας, βάσει αγγελιών που δημοσιεύονται σε δημοφιλείς ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Αν και οι τιμές που αναγράφονται αποτελούν ζητούμενα ποσά και υπόκεινται σε διαπραγμάτευση, η συνολική εικόνα αποτυπώνει ξεκάθαρα μια αγορά που έχει ξεφύγει.
Τιμές πώλησης που θυμίζουν… κατοικίες
Το 2020, η μέση ζητούμενη τιμή για μια θέση στάθμευσης στον Νέο Κόσμο ήταν περίπου 13.000 ευρώ· το 2025 έχει φτάσει στα 24.500 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 88%.
Στην Κυψέλη, μία από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας, η τιμή για 10 τ.μ. χώρου στάθμευσης διπλασιάστηκε, από 10.000 ευρώ το 2020 σε 20.000 ευρώ σήμερα.
Στον Λυκαβηττό, οι τιμές ξεπερνούν πλέον και τις 90.000 ευρώ για μία θέση, ενώ στους Αμπελοκήπους η μέση ζητούμενη τιμή ανέρχεται στα 25.000 ευρώ.
Ακόμη και στα Πετράλωνα, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 41%, με αρκετούς ιδιοκτήτες να μετατρέπουν ισόγεια καταστήματα σε πάρκινγκ, εκμεταλλευόμενοι τη ζήτηση αλλά και τη δυνατότητα αλλαγής χρήσης για την έκδοση Golden Visa.
Εκτίναξη και στα ενοίκια
Η εικόνα δεν είναι διαφορετική στις ενοικιάσεις. Στην Κυψέλη, το μηνιαίο ενοίκιο για μια στενή θέση στάθμευσης 7-8 τ.μ. φτάνει τα 120 ευρώ, ενώ στο Παγκράτι αγγίζει ακόμη και τα 250 ευρώ. Στην περιοχή του Γκύζη, τα ενοίκια έχουν αυξηθεί κατά 60%, ενώ στα Σεπόλια μια θέση μπορεί να κοστίζει έως 150 ευρώ.
«Μιλάμε για μια αγορά που λειτουργεί πλέον με όρους σπανιότητας», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Μπάκας. «Σε πολλές γειτονιές του κέντρου, οι θέσεις στάθμευσης πωλούνται ή ενοικιάζονται πιο ακριβά από μικρά ισόγεια καταστήματα».
Η «χρυσή» αξία του τετραγωνικού
Σε ορισμένες περιοχές, η αξία ανά τετραγωνικό μέτρο θυμίζει τιμές κατοικιών. Στη Γλυφάδα, η τιμή ανά τ.μ. το 2020 ήταν 4.166 ευρώ, ενώ στην Κηφισιά περίπου 1.500 ευρώ. Στον Πειραιά, οι μέσες τιμές για θέση 10 τ.μ. φτάνουν τα 2.300 ευρώ ανά τετραγωνικό.
Η περιορισμένη διαθεσιμότητα, οι νέες εμπορικές χρήσεις ισογείων και τα έργα του μετρό, ιδίως της Γραμμής 4, έχουν επιδεινώσει την κατάσταση, με το Κολωνάκι να αντιμετωπίζει ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα στάθμευσης λόγω έργων.
Ιδιωτικά πάρκινγκ: Χρεώσεις στα ύψη
Οι τιμές στα ιδιωτικά πάρκινγκ του κέντρου ποικίλλουν, αλλά οι διαφορές είναι εντυπωσιακές. Στο Κολωνάκι, η πρώτη ώρα στάθμευσης κοστίζει 10 έως 14 ευρώ, ενώ δεν είναι σπάνιες οι καταγγελίες για χρεώσεις 30 ή και 40 ευρώ για ολιγόωρη παραμονή.
Αντίθετα, στον Πειραιά οι τιμές παραμένουν πιο «λογικές», 3 έως 6 ευρώ για την πρώτη ώρα και 1-2 ευρώ για κάθε επιπλέον. Στο Παγκράτι, το εικοσιτετράωρο στάθμευσης κοστίζει 10-15 ευρώ, ενώ στην Κυψέλη φτάνει τα 12 ευρώ.
«Πληρώνεις 120 ευρώ για να χωρέσεις σε 7 τετραγωνικά»
Το πάρκινγκ έχει εξελιχθεί σε καθημερινό πονοκέφαλο για τους κατοίκους του κέντρου. Όπως ανέφερε οδηγός που διαμένει στην Κυψέλη, «σε κάποιες πολυκατοικίες πληρώνεις 120 ευρώ για να χωρέσεις το αυτοκίνητό σου σε χώρο επτά τετραγωνικών και να χρειάζεσαι πέντε μανούβρες για να μπεις και να βγεις».
Μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα της Γραμμής 4 του Μετρό, που υπολογίζεται να τελειώσουν το 2032, η εύρεση θέσης στάθμευσης στο κέντρο της Αθήνας αναμένεται να παραμείνει ένα από τα πιο δύσκολα και ακριβά στοιχήματα της καθημερινότητας.