Από τα μεσάνυχτα της Κυριακής σταμάτησε προσωρινά τη λειτουργία του το μετρό Θεσσαλονίκης, προκειμένου να ξεκινήσουν οι τελικές και ιδιαίτερα απαιτητικές δοκιμές που σχετίζονται με την επικείμενη επέκταση του δικτύου προς την Καλαμαριά. Η διακοπή θα διαρκέσει έναν μήνα, δηλαδή μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου.
Για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, ο ΟΑΣΘ έχει θέσει σε εφαρμογή ειδικό σχέδιο μετακινήσεων. Δημιουργήθηκε νέα λεωφορειακή γραμμή-εξπρές που θα ακολουθεί τη διαδρομή της βασικής γραμμής του μετρό, από τη Νέα Ελβετία έως τον Σιδηροδρομικό Σταθμό, πραγματοποιώντας στάσεις κοντά στους σταθμούς του δικτύου. Παράλληλα, ενισχύονται οι γραμμές 3, 31 και 39, ενώ έχουν ανασταλεί όλες οι άδειες του προσωπικού του Οργανισμού για το διάστημα των δοκιμών.
Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, η παύση λειτουργίας κρίθηκε αναγκαία. «Dεν είναι κάτι που μπορούσαμε να αποφύγουμε, αλλά μία αναγκαία διαδικασία για την επισφράγιση της ασφάλειας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Σε αντίθεση με το αθηναϊκό μετρό, το σύστημα της Θεσσαλονίκης είναι πλήρως αυτοματοποιημένο, χωρίς οδηγούς, και λειτουργεί με έλεγχο μέσω 5G. Αυτό καθιστά τη διαδικασία ενοποίησης και ελέγχου των υποσυστημάτων πιο σύνθετη και χρονοβόρα.
Οι δοκιμές που ξεκινούν αφορούν κυρίως τον έλεγχο της σηματοδότησης και την ένταξη 15 νέων συρμών που θα ενισχύσουν τον στόλο. Στόχος είναι η ολοκλήρωση και παράδοση της επέκτασης προς Καλαμαριά μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026.
Μια δεύτερη, μικρότερης διάρκειας διακοπή λειτουργίας του μετρό αναμένεται στις αρχές του νέου έτους, ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία της τελικής πιστοποίησης ασφαλείας
Αλλαγές για την εξυπηρέτηση των επιβατών
Για το διάστημα που δεν θα λειτουργεί το μετρό Θεσσαλονίκης, τίθενται σε εφαρμογή έκτακτα μέτρα ενίσχυσης της αστικής συγκοινωνίας. Από σήμερα θα κυκλοφορούν στους δρόμους δύο νέες λεωφορειακές γραμμές ενώ άλλες τρεις θα ενισχυθούν με επιπλέον λεωφορεία.
Ο στόλος του ΟΑΣΘ ενισχύεται με 325 οχήματα σταθερής κυκλοφορίας, ενώ η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης θα δρομολογεί 182 οχήματα, με το σύνολο να ξεπερνά τα 500 λεωφορεία.
Νέα λεωφορειακή γραμμή Μ1
Από σήμερα θα λειτουργεί η νέα λεωφορειακή γραμμή Μ1. Θα συνδέει τη Νέα Ελβετία με τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό ακολουθώντας κατά κύριο λόγο τη διαδρομή του Μετρό. Θα εκτελεί το δρομολόγιο σε περίπου 30–35 λεπτά με συχνότητα ανά 7–10 λεπτά. Η διαδρομή που θα ακολουθούν τα λεωφορεία της Μ1 είναι η εξής:
- Μετάβαση: Σταθμός Μετεπιβίβασης Ν. Ελβετίας, Μιχ. Ψελλού, δεξιόστροφος ελιγμός στην παράπλευρη Ε.Ο. Θεσσαλονίκης- Ν. Μουδανίων, Λεωφ. Κωνσταντίνου Καραμανλή, Εγνατία, Μοναστηρίου, Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός.
- Επιστροφή: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Μοναστηρίου, Εγνατία, Λεωφ. Κωνσταντίνου Καραμανλή, αριστερόστροφος ελιγμός στην οδό Μιχ. Ψελλού, Σταθμός Μετεπιβίβασης Ν. Ελβετίας.
Τα δρομολόγια θα εκτελούνται καθημερινά από 17 λεωφορεία, από τις 05:00 το πρωί μέχρι τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα, τις ημέρες Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη και Κυριακή ενώ τις ημέρες Παρασκευή και Σάββατο τα δρομολόγια θα σταματούν στη 01:00 μετά τα μεσάνυχτα.
Πύκνωση δρομολογίων
Ενίσχυση στις γραμμές 3Κ, 31, 39 με μέσο χρόνο διέλευσης 8–10 λεπτά (από 12–18 σήμερα).
- 3Κ, που εκτελεί το δρομολόγιο ΙΚΕΑ – Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός,
- 31,που εκτελεί το δρομολόγιο Βούλγαρη – ΚΤΕΛ και
- 39, που εκτελεί το δρομολόγιο Κηφισιά – Δικαστήρια.
Νέα λεωφορειακή γραμμή 58Μ
Από σήμερα δημιουργείται μια ακόμα νέα λεωφορειακή γραμμή, η 58Μ, που θα συνδέει το Πανόραμα με τον σταθμό Μετρό Νέας Ελβετίας. Τα δρομολόγια της 58Μ θα εκτελούνται με τέσσερα λεωφορεία τα οποία θα διέρχονται από 52 στάσεις κατά την μετάβαση και την επιστροφή.
Η νέα λεωφορειακή γραμμή θα ακολουθεί διαδρομή μέσω των οδών Στ. Καζαντζίδη, Χαριλάου-Θέρμης, Θέρμης – Πανοράματος, Βενιζέλου, Κομνηνών, Μαντζαρίδη, Πέτρου Λεβαντή, Σταδίου, Πυθαγόρα θα επιστρέφει μέσω της οδού Θέρμης Πανοράματος- Χαριλάου Θέρμης- Στέλιου Καζαντζίδη με αφετηρία και τερματισμό τον Σταθμό Μετεπιβίβασης Ν. Ελβετίας.