Σε σημαντική ενίσχυση της καθημερινότητας των κατοίκων απομακρυσμένων περιοχών προχωρά η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία, εισάγοντας τη δυνατότητα ανάληψης μετρητών έως 150 ευρώ ακόμη και από καταστήματα λιανικής, ένα μέτρο που έρχεται να δώσει «ανάσα» σε χωριά όπου δεν λειτουργούν ATM.
Νέο πλαίσιο προστασίας από απάτες
Ταυτόχρονα, θεσπίζεται ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο προστασίας κατά της οικονομικής απάτης, με έμφαση στη λεγόμενη απάτη παραποίησης (spoofing), όπου επιτήδειοι εμφανίζονται ως εκπρόσωποι τραπεζών ή παρόχων πληρωμών για να εξαπατήσουν τους χρήστες.
Στο εξής, οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών θα υποχρεώνονται:
- να ανταλλάσσουν πληροφορίες για περιστατικά απάτης,
- να ελέγχουν την αντιστοίχιση IBAN–ονόματος λογαριασμού πριν από κάθε μεταφορά,
- να φέρουν ευθύνη εάν δεν εφαρμόζουν τα υποχρεωτικά προληπτικά εργαλεία προστασίας.
Επιπλέον, μεγάλες πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης θα μπορούν να προβάλλουν διαφημίσεις χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών μόνο για εταιρίες που διαθέτουν επίσημη άδεια στο κράτος-μέλος στο οποίο απευθύνονται.
Μεγαλύτερη διαφάνεια στις συναλλαγές
Η νέα νομοθεσία προβλέπει επίσης αυστηρούς κανόνες διαφάνειας:
- Πριν από κάθε συναλλαγή σε ΑΤΜ, ο χρήστης θα ενημερώνεται υποχρεωτικά για όλα τα τέλη και τις ισοτιμίες.
- Οι εταιρίες που διαχειρίζονται πληρωμές με κάρτα θα πρέπει να γνωστοποιούν με σαφή τρόπο τις προμήθειες που χρεώνουν στους εμπόρους.
- Με τις ρυθμίσεις αυτές, καταναλωτές και επιχειρήσεις θα αποκτούν ξεκάθαρη εικόνα των χρεώσεων, επιτρέποντάς τους να επιλέγουν την πιο συμφέρουσα υπηρεσία.
Ανάληψη μετρητών και από μικρά καταστήματα
Ιδιαίτερα κρίσιμο για τις επαρχιακές περιοχές όπου τα τραπεζικά καταστήματα και τα ΑΤΜ λιγοστεύουν, είναι ότι πλέον οι έμποροι λιανικής θα μπορούν να προσφέρουν αναλήψεις χρημάτων χωρίς να απαιτείται αγορά προϊόντος.
Η διαδικασία θα πραγματοποιείται:
- με χρήση τεχνολογίας μικροκυκλώματος (chip) και PIN,
- με ανώτατο όριο ανάληψης τα 150 ευρώ ανά συναλλαγή.
Παράλληλα, τα καταστήματα θα πρέπει να εξασφαλίζουν ότι η εμπορική τους επωνυμία εμφανίζεται ξεκάθαρα στα αντίγραφα κίνησης των πελατών, ώστε να αποφεύγεται η σύγχυση με άγνωστες χρεώσεις.