Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά σε σημαντικές αλλαγές όσον αφορά τη χρήση των παλαιών οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης, με ένα φιλόδοξο σχέδιο σταδιακής απόσυρσης των γερασμένων ΙΧ τα επόμενα χρόνια. Στόχος του σχεδίου είναι η ουσιαστική μείωση των εκπομπών ρύπων, η βελτίωση της ποιότητας του αέρα και ο εκσυγχρονισμός του στόλου, με έμφαση στις μεγάλες πόλεις.
Η πρωτοβουλία έχει ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα, η οποία διαθέτει έναν από τους πιο «γερασμένους» στόλους οχημάτων στην Ευρώπη. Η μέση ηλικία των ΙΧ στη χώρα φτάνει τα 17,3 χρόνια, γεγονός που συνεπάγεται αυξημένη ρύπανση, χαμηλότερα επίπεδα οδικής ασφάλειας και υψηλότερο κόστος συντήρησης για τους ιδιοκτήτες.
Τα οχήματα που μπαίνουν στο στόχαστρο
Η νέα στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν προβλέπει οριζόντια απόσυρση όλων των παλαιών αυτοκινήτων, αλλά στοχεύει συγκεκριμένες κατηγορίες:
- Οχήματα σε μακροχρόνια ακινησία: θεωρούνται απόβλητα και θα οδηγούνται σε ανακύκλωση.
- Αυτοκίνητα χωρίς έγκυρο ΚΤΕΟ: όσα δεν έχουν περάσει τεχνικό έλεγχο για δύο συνεχόμενα έτη ή έχουν αποτύχει επανειλημμένα χωρίς επισκευή.
- Οχήματα με υψηλό κόστος επισκευής: όταν η αντικατάσταση κρίσιμων εξαρτημάτων, όπως κινητήρα ή κιβωτίου ταχυτήτων, υπερβαίνει την εμπορική αξία του αυτοκινήτου.
Το χρονοδιάγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Σύμφωνα με πρόταση της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η απόσυρση θα γίνει σταδιακά, με βάση τις προδιαγραφές ρύπων Euro, ώστε να δοθεί χρόνος σε κράτη και πολίτες να προσαρμοστούν. Το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα:
- 2026: Απόσυρση οχημάτων Euro 1
- 2030: Απόσυρση Euro 2
- 2034: Απόσυρση Euro 3
- 2039: Απόσυρση Euro 4
- 2043: Απόσυρση Euro 5
- 2050: Απόσυρση Euro 6
Μέσω αυτής της στρατηγικής, η Ε.Ε. επιδιώκει να περιορίσει σταδιακά τα πιο ρυπογόνα οχήματα και να ενθαρρύνει τη μετάβαση σε καθαρότερες, πιο σύγχρονες τεχνολογίες μετακίνησης, συνδυάζοντας περιβαλλοντικούς στόχους με οικονομική βιωσιμότητα για πολίτες και κράτη.