Αισθητές αυξήσεις καταγράφονται στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια τα τελευταία έξι χρόνια, με το κόστος για ένα απλό εισιτήριο χωρίς όχημα να παρουσιάζει εντυπωσιακή άνοδο. Τα στοιχεία που παρατίθενται αποτυπώνουν την επιβάρυνση για τους επιβάτες, ιδιαίτερα σε δημοφιλείς προορισμούς.
Αναλυτικά οι αυξήσεις σε βασικές γραμμές:
Πειραιάς – Μύκονος – Πειραιάς
2019: 72€ → 2025: 104€ (+44,4%)
Πειραιάς – Πάρος – Πειραιάς
2019: 78€ → 2025: 108€ (+38,5%)
Πειραιάς – Ηράκλειο – Πειραιάς
2019: 72€ → 2025: 92€ (+27,8%)
Πειραιάς – Μήλος – Πειραιάς
2019: 74€ → 2025: 98€ (+32,4%)
Πειραιάς – Ρόδος – Πειραιάς
2019: 94€ → 2025: 132€ (+40,4%)
Οι αιτίες της ανόδου
Όπως εξήγησε μιλώντας στο MEGA ο τουριστικός πράκτορας Δημήτρης Οικονόμου, οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν την τριετία 2020 - 2022, εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας και του πολέμου στην Ουκρανία, που επηρέασαν καθοριστικά το κόστος των καυσίμων. Παράλληλα, αυξήθηκαν και τα λιμενικά τέλη, επιβαρύνοντας περαιτέρω την τελική τιμή των εισιτηρίων.
Παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού
Σε αυτό το πλαίσιο, ιδιαίτερη σημασία έχει η πρόσφατη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που κάνει λόγο για:
- Ολιγοπωλιακά χαρακτηριστικά στην αγορά
- Δύο όμιλοι που ελέγχουν την πλειοψηφία των δρομολογίων
- Εκτόξευση των κρατικών συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας:
από 10 εκατ. ευρώ το 2001 σε 152 εκατ. ευρώ το 2024 (αύξηση 1.420%)
Επιπλέον, η Επιτροπή διερευνά καταγγελίες για πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού, με μεγάλες εταιρείες να φέρονται να παρεμποδίζουν τη δράση μικρότερων επιχειρήσεων στον χώρο της ακτοπλοΐας.
Ανησυχία για το μέλλον των μεταφορών
«Στην Ελλάδα ουσιαστικά δραστηριοποιούνται πλέον τρεις μεγάλες εταιρείες, που ελέγχουν το 90% της κυκλοφορίας», τόνισε ο κ. Οικονόμου, επισημαίνοντας τον περιορισμένο ανταγωνισμό και τις συνέπειες του για τον τελικό καταναλωτή.
Η αυξανόμενη οικονομική επιβάρυνση των ταξιδιωτών επανεκκινεί τη συζήτηση για την ανάγκη ενίσχυσης του ανταγωνισμού, διαφάνειας στη διαμόρφωση τιμών και ελέγχου των συμβάσεων δημοσίου συμφέροντος.