Ασάφεια υπήρχε στο θέμα Δ5 στα θέματα της Βιολογίας στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων τη Δευτέρα, σύμφωνα με τις λύσεις που έδωσε στη δημοσιότητα η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ).
Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι υπήρχε ασάφεια στο θέμα Δ5 που οδηγεί σε δύο διαφορετικές, αλλά σωστά τεκμηριωμένες απαντήσεις. Ως εκ τούτου η ΟΕΦΕ υποστηρίζει ότι, σε κάθε περίπτωση, και οι δύο απαντήσεις πρέπει να θεωρηθούν σωστές.
Εξάλλου, η διατύπωση των θεμάτων δεν είναι ευθύνη των μαθητών αλλά της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, δεν έχει υπάρξει κάποια επίσημη απάντηση για τον τρόπο βαθμολόγησης του θέματος που δίνει στους υποψήφιους 6 ολόκληρες μονάδες.
Απαιτητικά τα θέματα
Σημειώνεται ότι στο σύνολο τα φετινά θέματα της Βιολογίας κρίθηκαν ως απαιτητικά που απευθύνονταν σε καλά προετοιμασμένους μαθητές. Σύμφωνα με τον σχολιασμό της ΟΕΦΕ, αν και απαιτούσαν πολύ καλή προετοιμασία και σε βάθος κατανόηση της ύλης, κρίνονται ως δίκαια καθώς έδιναν τη δυνατότητα στους πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές να αναδείξουν την κριτική τους ικανότητα και την επιστημονική τους σκέψη.
Ωστόσο, η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι η αυξημένη απαίτηση σε συνδυασμό με την πίεση του χρόνου ενδέχεται να δυσκολέψει σημαντικά τους υποψηφίους με λιγότερη εξοικείωση στην εφαρμογή γνώσεων σε σύνθετα ερωτήματα.
Το θέμα Δ ήταν αρκετά απαιτητικό, για πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές, ενώ ιδιαίτερη προσοχή χρειαζόταν στα υποερωτήματα Δ4 και το Δ5.
Δείτε ΕΔΩ τα θέματα στη Βιολογία
Δείτε ΕΔΩ τις απαντήσεις στη Βιολογία
Οι δύο απαντήσεις στο θέμα Δ5
Στις λύσεις που έδωσε στη δημοσιότητα η ΟΕΦΕ για το θέμα Δ5 αναφέρει:
«Για να απαντήσουμε στην ερώτηση πρέπει πρώτα να πραγματοποιήσουμε διερεύνηση:
- Α. τι μπορεί να αντιπροσωπεύουν οι τελείες στο δοθέν στιγμιότυπο
- Β. ποιο μπορεί να είναι το μήκος των πρωταρχικών τμημάτων RNA
- Γ. αν η πιθανή ΘΕΑ βρίσκεται στο άκρο ή στη μέση του δοθέντος στιγμιότυπου (γεγονός που καθορίζεται από τα 2 παραπάνω)
Υπόθεση 1η
Συνθήκες:
- Α. Οι τελείες στον πάνω κλώνο (μητρικό) αποτελούν δεοξυριβονουκλεότιδια. Οι τελείες στον κάτω κλώνο αποτελούν δεοξυριβονουκλεοτίδια τοποθετούνται ή έχουν ήδη τοποθετηθεί από την DNA πολυμεράση κατά τη διάρκεια της αντιγραφής
- Β. Το κάθε πρωταρχικό τμήμα έχει σταθερό μήκος 4 νουκλεοτιδίων
- Γ. Υπάρχει μόνο μία ΘΕΑ που ζητείται
Σε αυτήν την περίπτωση η ΘΕΑ βρίσκεται στη θέση 2.
- Υ περιοχή με συνεχή τρόπο
- Χ περιοχή με ασυνεχή τρόπο
Στη θέση 1 υπάρχει σημείο συνάντησης δύο αντίθετα πορευόμενων ΘΕΑ, της ζητούμενης στη θέση 2 και μίας άλλης που βρίσκεται αριστερά πέρα από το δοθέν σημείο 1.
Η υπόθεση να βρίσκεται στη θέση 1 η ΘΕΑ δεν μπορεί να ισχύει αφού όπως γνωρίζουμε η DNA πολυμεράση επιμηκύνει τα πρωταρχικά τμήματα με προσανατολισμό 5’ προς 3’. Συνεπώς δεν θα ήταν δυνατόν στην περιοχή Χ να ξεκινάει ασυνεχής σύνθεση του θυγατρικού κλώνου από τη ΘΕΑ και το πρωταρχικό 5’ UGAU 3’ που θα είναι στο όριο της ΘΕΑ να επεκτείνεται από την DNA πολυμεράση απομακρυνόμενο από τη ΘΕΑ
Υπόθεση 2η
Συνθήκες:
- Α. Οι τελείες στον πάνω κλώνο (μητρικό) αποτελούν δεοξυριβονουκλεοτίδια ενώ στον κάτω κλώνο να αποτελούν δεοξυριβονουκλεοτίδια στην περιοχή Υ και στο αριστερό άκρο της περιοχής Χ αλλά ριβονουκλεοτίδια στο μέσο της περιοχής Χ.
- Β. το μήκος των πρωταρχικών τμημάτων μας είναι άγνωστο αλλά σίγουρα μεγαλύτερο από 4 νουκλεοτίδια / πρωταρχικό τμήμα. Δεν είναι απαραίτητο να έχουν όλα το ίδιο μήκος ούτε και να ισαπέχουν στον κλώνο που συντίθεται ασυνεχώς
- Γ. Εξετάζουμε την ύπαρξη της ΘΕΑ στη θέση 1 ή 2
Σε αυτή την περίπτωση η ΘΕΑ θα βρίσκεται στη θέση 1.
- Υ περιοχή με ασυνεχή τρόπο
- Χ περιοχή με συνεχή τρόπο
Η θέση 2 υποδηλώνει σημείο στο οποίο τοποθετήθηκε το πρωταρχικό τμήμα του κλώνου που συντίθεται ασυνεχώς.
Σε κάθε μια από τις υποθέσεις λαμβάνουμε υπόψιν τη γνωστή διαδικασία της αντιγραφής του DNA, η οποία πραγματοποιείται ως εξής: « Για να αρχίσει η αντιγραφή… έναρξης της αντιγραφής» Σελ.32 και 34 Σχολικό βιβλίο Τεύχος Β
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να θεωρηθούν σωστές και οι 2 απαντήσεις»