Breaking news

Εργαζόμενοι στον Τουρισμό
A

Αντί να μάθουν από τα λάθη τους, ορισμένοι εργοδότες του κλάδου του Τουρισμού, φαίνεται πως σκαρφίζονται νέους τρόπους για να απομακρύνουν τους εργαζόμενους από τη λογική της θερινής σεζόν. Από τη μία υπάρχει η «χλιδή» του Ελληνικού Τουρισμού και από την άλλη τα τουριστικά «κάτεργα», όπως τα χαρακτηρίζουν ορισμένοι εργαζόμενοι που έχουν βρεθεί να δουλεύουν σε αντίξοες συνθήκες. 

Υπολογίζεται πως και φέτος περίπου 50.000 εργαζόμενοι «λείπουν» από την «βαριά βιομηχανία της χώρας». Οι λόγοι που οι νέοι έχουν γυρίσει την πλάτη στην εποχική εργασία είναι πολλοί. Ένας από αυτούς είναι οι εξοντωτικές συνθήκες εργασίας σε συνδυασμό με τους χαμηλούς μισθούς που δεν τους αρκούν για να ζήσουν όλο το υπόλοιπο έτος. 

Την εμπειρία αυτή επιβεβαιώνουν σήμερα οι σοβαρότατες καταγγελίες του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου Κρήτης, οι οποίες κάνουν λόγο για παράτυπες «ποινικές ρήτρες» που θέτουν οι ξενοδόχοι στους υπαλλήλους τους. 

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής γνωστά, υπάρχουν ορισμένα ξενοδοχεία όπου οι εργοδότες ζητούν από τους εργαζόμενους να υπογράψουν πως θα τους αποδώσουν «ποινική ρήτρα», ύψους 5.000 ευρώ, σε περίπτωση που αποχωρήσουν πριν τη λήξη της τουριστικής περιόδου.

Ο γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου και πρόεδρος του Σωματείου Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών του νομού Ηρακλείου Νεκτάριος Μωυσάκης, μιλώντας στο neakriti.gr τόνισε πως: «Η “ποινική ρήτρα” δεν υπάρχει στον ξενοδοχειακό χώρο, παρά μόνο στα δημόσια έργα, όπου οι εργολάβοι είναι υποχρεωμένοι να φέρουν εις πέρας ένα έργο μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο. Αυτή είναι η ποινική ρήτρα. Στα ξενοδοχεία δεν υπάρχει και, δυστυχώς, πολλοί ξενοδόχοι το έχουν εργαλειοποιήσει, με σκοπό να αποφευχθεί περαιτέρω και ενδεχόμενη μείωση του εργασιακού προσωπικού. Για να γίνει πιο κατανοητό το πρόβλημα, υπάρχουν ξενοδόχοι που ζητούν από τους εργαζομένους τους 5.000 ευρώ σε περίπτωση που αποχωρήσουν πριν τη λήξη της τουριστικής περιόδου. Καταδικαστέα πράγματα».

Το απίστευτο αυτό γεγονός σχολίασε και ο δικηγόρος - εργατολόγος, Γιάννης Καρούζος, ο οποίος σε βίντεο που ανέβασε αναφέρει πως οι ρήτρες αυτές είναι άκυρες και κανείς δεν μπορεί να δεσμεύσει τους εργαζόμενους να καταβάλουν αυτά τα ποσά στους εργοδότες. 

Ο κ. Καρούζος καλεί το υπουργείο Εργασίας να προβεί στους απαραίτητους ελέγχους, ώστε να αναφερθούν αυτές οι ρήτρες ως καταχρηστικές. Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες οι καταγγελίες αυτές βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» της Επιθεώρησης Εργασίας, η οποία αναμένεται να αναλάβει δράση τις επόμενες ημέρες.

Οι εκπρόσωποι του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, από την πλευρά τους, υποστηρίζουν πως κανένας εργαζόμενος δεν πρέπει να αισθάνεται φόβο ή ανησυχία, αλλά θα πρέπει να προβαίνει σε καταγγελίες μέσω των συνδικάτων που ανήκει.

Δηλώνουν τους εργαζόμενους στο εξωτερικό

Οι καταγγελίες όμως για τα ξενοδοχεία της Κρήτης δεν σταματούν εδώ. Όπως ανέφερε ο κ. Μωυσάκης, ορισμένες ξενοδοχειακές μονάδες δηλώνουν τους εργαζομένους τους ότι δουλεύουν στο εξωτερικό, αλλά στην πραγματικότητα δουλεύουν στην Ελλάδα. Αυτό, όπως αναφέρει ο εκπρόσωπος του Εργατικού Κέντρου, πραγματοποιείται στα πλαίσια μιας προσπάθειας να μειωθεί το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών που ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να καταθέσει.

«Φέτος, βλέπουμε μία προσπάθεια από 3-4 ξενοδοχειακούς ομίλους, που οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητες βρίσκονται στο εξωτερικό, να έχουν δηλώσει τους εργαζόμενους τους στο εξωτερικό αν και δουλεύουν στην Ελλάδα. Δηλαδή, Έλληνες πολίτες που δουλεύουν στα ξενοδοχεία του Ηρακλείου είναι δηλωμένοι εργασιακά σε χώρες του εξωτερικού. Αυτό γίνεται καθώς οι ξενοδόχοι θέλουν να μειώσουν τις ασφαλιστικές εισφορές που είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν. Και ρωτάω εγώ υπεύθυνα: Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν οι ξενοδόχοι να προσελκύσουν προσωπικό να εργαστεί; Η Επιθεώρηση Εργασίας το γνωρίζει. Έχει κάνει εμπεριστατωμένη έρευνα και σε εύλογο χρονικό διάστημα θα πραγματοποιήσει μηνύσεις», σημείωσε.

Η έλλειψη εργασιακού προσωπικού στις ξενοδοχειακές μονάδες της Κρήτης είναι μεγάλη, με τα στοιχεία να δείχνουν 30% περισσότερη έλλειψη σε σχέση με πέρυσι.

Ωστόσο, φαίνεται πως οι οι ξενοδόχοι αλλά και οι προϊστάμενοι, σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν κατανοούν τις αιτίες και συνεχίζουν και αποτελούν ένα μόνιμο πρόβλημα.

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις