Breaking news

Η Γενιά Ζ στην αγορά εργασίας
A

Καθώς οι εταιρείες παγκοσμίως καλούνται να ανταπεξέλθουν στις αλλαγές της σύγχρονης αγοράς εργασίας, την οικονομική αβεβαιότητα και τις πιέσεις, αντιμετωπίζουν ακόμη μία δυσκολία η οποία αφορά την προσέγγιση και συνεργασία με τους νεαρούς εργαζόμενους της γενιάς Ζ.

Μέχρι το 2025 υπολογίζεται ότι η Γενιά Ζ θα αποτελεί το ένα τρίτο του εργατικού δυναμικού, σύμφωνα με το World Economic Forum. Προκειμένου να προσελκύσουν, διαχειριστούν, αλλά και να διατηρήσουν τους νεαρούς εργαζόμενους τους, πολλές εταιρείες θα πρέπει να υιοθετήσουν μια διαφορετική προσέγγιση, όπως αναφέρει η Tara Salinas, καθηγήτρια Επιχειρηματικής Ηθικής, στο Πανεπιστήμιο του San Diego.

Η συγκεκριμένη γενιά έχει καλά ανεπτυγμένες τεχνολογικές δεξιότητες, όμως οι οργανώσεις και εταιρείες καλούνται να εφαρμόσουν και άλλες αρμοδιότητες, οι οποίες είναι αναγκαίες για την επιτυχία.

Οι νέοι εργαζόμενοι, εκπρόσωποι της Γενιάς Ζ, είναι ψηφιακοί ιθαγενείς και συνήθως επικοινωνούν διαδικτυακά, με αποτέλεσμα οι διαπροσωπικές του δεξιότητες και τα «soft skills» του να πάσχουν μερικές φορές, αναφέρει η Salinas. Ειδικότερα, η πανδημία της Covid-19, αποτέλεσε μία ακόμη μεγαλύτερη πρόκληση, με αποτέλεσμα να μετατοπιστεί ο τρόπος με τον οποίο αλληλεπιδρούν στον χώρο εργασίας, αναφέρει η ίδια.

Οι εταιρείες χρειάζεται να βελτιώσουν την προσέγγιση τους στην εργασία με εκπροσώπους της Γενιάς Ζ, προσθέτει η Salinas, αναφέροντας ότι τα τεχνολογικά μέσα όπως το ChatGPT και τα social media, όπως το Tik Tok θα βοηθήσουν επιπρόσθετα στην επιτυχία τους. Παράλληλα μερικά προγράμματα καθοδήγησης, καθώς και η κουλτούρα της οργάνωσης θα φανούν εξίσου χρήσιμα.

Διαβάστε επίσης: Generation Z: Η άνοδος των εργασιών για «τεμπέλικα κορίτσια»

«Έξτρα» χρήση των τεχνολογικών δεξιοτήτων που είναι ήδη ανεπτυγμένες

Η Γενιά Ζ μπορεί να είναι η πρώτη γενιά η οποία κάνει την είσοδο της στην αγορά εργασίας κατέχοντας τόσες πολλές ψηφιακές δεξιότητες, αναφέρει η Salina, ωστόσο αυτό είναι εις βάρος της άμεσης επικοινωνίας και των διαπροσωπικών δυναμικών, οι οποίες δεν είναι το ίδιο εύκολες για αυτούς.

Συγκεκριμένα, το να διαχειριστούν τους εν λόγω εργαζόμενους, οδηγώντας τους στην επιτυχία, οι εταιρίες θα πρέπει να τους «συναντήσουν» από το σημείο αιχμής στο οποίο ήδη βρίσκονται.

Σε αντάλλαγμα η Γενιά Ζ, θα πρέπει να προμηθεύσει τις εταιρίες με τις απαραίτητες γνώσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και νεότερων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT.

«Οι εταιρείες φαίνεται να μη διαθέτουν ακόμη την εξαιρετική ευκαιρία ανάπτυξης των δεξιοτήτων που διαθέτει η νέα γενιά» προσθέτει η Salinas.

Ωστόσο το ChatGPT, δε θα αποτελέσει την τελευταία επένδυση προόδου στον επιχειρηματικό κόσμο, όμως οι εταιρείες συνετό θα ήταν να δουν μπροστά και καινοτόμα, έτσι ώστε να εντάξουν τη Γενιά Ζ στην αγορά εργασίας, με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να συμβαδίσουν με τον «τεχνοκεντρικό» τρόπο εργασίας τους.

Η Salinas ακόμα προσθέτει ότι «Πρόοδος θα συνεχίσει να σημειώνεται και από την εργασιακή οπτική, αυτό είναι μερικές φορές είναι υπερβολικό. Η ίδια επισημαίνει ότι για τη γενιά Ζ είναι φυσιολογικό, καθώς η αξιοποίηση του συνόλου δεξιοτήτων είναι απλώς μία έξυπνη επιχειρηματική απόφαση».

Η κουλτούρα της οργάνωσης θα πρέπει να ταιριάξει με τις αξίες της γενιάς Ζ

Ενόσω η γενιά Ζ έχει να προσφέρει πολλά σε μία εταιρεία, επιθυμούν αρκετά και σε αντάλλαγμα. Για την ακρίβεια ένας από τους βασικούς λόγους είναι ότι είναι διατεθειμένοι να παραιτηθούν από τη δουλειά τους, εάν οι αξίες της εταιρείας δεν αντιστοιχούν με τις δικές τους.

Η T. Salinas δήλωσε ότι «Πολλές εταιρείες σήμερα βλέπουν την κουλτούρα σαν ένα δευτερεύον θέμα, αλλά με τη γενιά Ζ αυτό αλλάζει και έρχεται στο προσκήνιο. Εάν η κουλτούρα μίας εταιρείας δεν συμβαδίζει με εκείνη των Gen Zers εργαζόμενων και των προσδοκιών τους, δε θα διστάσουν να φύγουν.

Επιθυμούν να εργάζονται σε μία εταιρεία που προάγει κάτι καλό και επενδύει στον κόσμο. Τα πρώιμα εργασιακά χρόνια, οι millenials ήθελαν τραπέζι του πινγκ πονγκ στο γραφείο, συνήθεια την οποία επιθυμεί να συνεχίσει και η γενιά Ζ.

Αυτό συμβαίνει επειδή τα παιδιά της γενιάς Ζ, ενηλικιώθηκαν κατά τη διάρκεια μίας εποχής, όπου οι περισσότεροι εργοδότες μιλούσαν ανοιχτά για τη φροντίδα των υπαλλήλων τους και τη διαφύλαξη της ψυχικής τους υγείας» αναφέρει η Salinas.

Έπειτα συνέχισε λέγοντας ότι «Η προσέγγιση τώρα είναι διαφορετική, η αυτοφροντίδα, η ψυχική υγεία και άλλα παγκόσμια θέματα είναι σημαντικά για τους νέους εργαζόμενους. Εάν δεν αποτελούν αξίες της εταιρικής κουλτούρας στην οποία εργάζονται, τότε αυτομάτως, αυτό αποτελεί ένα μεγάλο μειονέκτημα για τους GenZers υπαλλήλους». 

Καθιέρωση αμοιβαίας ευεργετικής καθοδήγησης

Η ευελιξία στο εργασιακό πρόγραμμα και η απομακρυσμένη εργασία, εξακολουθεί να αποτελεί βασική προτεραιότητα, ενώ οι εργοδότες θα χρειαστεί να αναγνωρίσουν ότι οι νεαροί εργαζόμενοι, σκέφτονται τις προοπτικές εργασιακής ανέλιξης, αλλά και την καθοδήγηση, όταν αποφασίζουν να γίνουν μέλη μίας εταιρείας.

Όλα αποτελούν μέρος της εργασιακής κουλτούρας αναφέρει η ίδια η Salinas, λέγοντας ότι οι εταιρίες θα πρέπει να ενσωματώσουν στην κουλτούρα τους, τόσο τη σωστή καθοδήγηση, αλλά και την επένδυση επαγγελματικής ανάπτυξης για τους νέους υπαλλήλους. Κατά αυτό τον τρόπο θα τους δίνουν τη δυνατότητα να αναπτύσσουν δεξιότητες που δε διέθεταν, πριν γίνουν μέλη της εταιρείας.

Η Tara Salinas ακόμη αναφέρθηκε στον προϋπολογισμό των εταιρειών λέγοντας ότι:

«Όταν μία εταιρεία ορίζει ένα μπάτζετ για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, δίνει την αίσθηση στους υπαλλήλους τους, ότι ενδιαφέρεται για αυτούς, χωρίς να θέλει να λιμνάζει εργασιακά. Αυτό το οποίο παρατηρείται είναι ότι αρκετοί τελειόφοιτοι πηγαίνουν συνήθως σε εργασιακά περιβάλλοντα με την προϋπόθεση να εργαστούν και τη βαθιά επιθυμία του να μάθουν, χωρίς όμως αυτό να έρχεται αντιμέτωπο με τον δέοντα σεβασμό».

Παράλληλα παρατηρείται ότι η ανάλογη καθοδήγηση γίνεται επικριτική για τους εργαζόμενους, οι οποίοι επιθυμούν ευκαιρίες να μάθουν περισσότερα, ενώ ταυτόχρονα επιθυμούν να μοιραστούν με τους εργαζόμενους τους, τις γνώσεις τους πάνω στις νέες τεχνολογίες.

Καταληκτικά η T. Salinas αναφέρει, ότι: 

«Συνήθως τα παραπάνω λειτουργούν και με τους δύο τρόπους για τη γενιά Ζ, καθώς έχουμε στο μυαλό μας την εικόνα του μέντορα ως ενός μεγαλύτερου ανθρώπου ο οποίος μεταλαμπαδεύει τις γνώσεις του σε έναν νεότερο. Για τη γενιά Ζ αυτό συμβαίνει αντίστροφα καθώς οι νέοι εργαζόμενοι, έχουν τη δυνατότητα να εμπνεύσουν και καθοδηγήσουν τους παλαιότερους εργαζόμενους τόσο στη τεχνολογία και σε όλα όσα δεν κατανοούν ακόμη».

Με πληροφορίες από «Companies are learning that Gen Z isn’t the easiest generation to work with» - Mikaela Cohen / CNBC.com

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις