Το φθινόπωρο φέρεται ότι θα ξεκινήσει η σταδιακή απόσυρση των τρόλεϊ από τους δρόμους της Αθήνας και του Πειραιά, σηματοδοτώντας το τέλος ενός μέσου μεταφοράς που υπηρέτησε επί δεκαετίες την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών. Την πρόθεση αυτή επιβεβαίωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σε πρόσφατη συνέντευξή του, κάνοντας λόγο για μια στρατηγική επιλογή εκσυγχρονισμού των αστικών συγκοινωνιών.
«Από τη στιγμή που διαθέτουμε ηλεκτρικά λεωφορεία, γιατί να διατηρούμε τρόλεϊ που περιορίζονται από εναέρια καλώδια, τα οποία όχι μόνο υποβαθμίζουν αισθητικά το τοπίο, αλλά και καταναλώνουν ενέργεια ακόμα και όταν δεν κυκλοφορούν οχήματα;» διερωτήθηκε ο κ. Κυρανάκης, εξηγώντας τους βασικούς λόγους πίσω από την απόφαση. Το σημερινό δίκτυο παρουσιάζει συχνές βλάβες, απαιτεί συντήρηση και διαθέτει πλέον πεπαλαιωμένο στόλο.
Παρόλα αυτά, την ίδια ώρα που σχεδόν ανακοινώνεται το τέλος των τρόλεϊ, η ΟΣΥ προχωρά στην αντικατάσταση στύλων του εναέριου δικτύου, εκτελώντας εργασίες με ιδίους πόρους, ενώ ετοιμάζεται να επαναπροκηρύξει διαγωνισμό ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ για νέο πρόγραμμα υποδομών. Την ίδια στιγμή, περίπου 15 νέοι οδηγοί τρόλεϊ ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους, χωρίς κανείς να μπορεί να πει με βεβαιότητα αν τελικά θα προλάβουν να πιάσουν το τιμόνι.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η απόσυρση των τρόλεϊ θα προχωρήσει σε δύο φάσεις. Οι πρώτες γραμμές που θα καταργηθούν – ήδη εξυπηρετούμενες από άλλα μέσα – αναμένεται να βγουν εκτός λειτουργίας μέσα στο 2025, ενώ σταδιακά θα απομακρύνεται και ο υπόλοιπος στόλος.
Ο «ξαφνικός θάνατος» των τρόλεϊ έρχεται σε μια περίοδο ευρύτερων αλλαγών στις μεταφορές, με το υπουργείο υποδομών και Μεταφορών να αναφέρει πως στρέφεται πλέον σε πιο ευέλικτες και σύγχρονες λύσεις, όπως τα ηλεκτρικά λεωφορεία, προσβλέποντας σε πιο καθαρές, λειτουργικές και αποδοτικές μετακινήσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα της Αττικής.
Το τέλος μιας εποχής
Τα πρώτα τρόλεϊ στην Ελλάδα τέθηκαν σε λειτουργία στην πόλη του Πειραιά το 1948 (γραμμή 20, που αντικατέστησε την αντίστοιχη γραμμή του τραμ που καταργήθηκε το 1937) από την εταιρεία ΗΛΠΑΠ (Ηλεκτροκίνητα Λεωφορεία Περιοχής Αθηνών Πειραιώς)
Μετά από πέντε χρόνια, και συγκεκριμένα τον Δεκέμβριο του 1953, λειτούργησε και η πρώτη γραμμή στην Αθήνα εξυπηρετώντας τη διαδρομή Πατήσια - Αμπελόκηποι.
Τον Μάρτιο του 1976 ξεκίνησε η κυκλοφορία των τρόλεϊ της Αθήνας χωρίς εισπράκτορα. Η επιβίβαση θα γινόταν στο εξής από την μπροστινή πόρτα. Οι επιβάτες κατέβαλαν το αντίτιμο της διαδρομής σε δραχμές σε ένα κουτί το οποίο ήταν τοποθετημένο δίπλα στον οδηγό. Η αποβίβαση των επιβατών γινόταν αποκλειστικά από την πίσω πόρτα των οχημάτων.
Στο αρχείο της ΕΡΤ βρίσκεται ρεπορτάζ του 1976, του δημοσιογράφου Απόστολου Αποστολόπουλου, στο οποίο γίνεται λόγος για την αλλαγή στις μεταφορές των επιβατών των τρόλεϊ.