Ξεκάθαρο μήνυμα ότι δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός για κλείσιμο καταστημάτων ΕΛΤΑ, αλλά αντίθετα προωθείται αναδιάρθρωση και εκσυγχρονισμός του δικτύου, έστειλε από τη Βουλή ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης.
Ενημερώνοντας την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, ο υπουργός τόνισε ότι το σχέδιο στοχεύει στη διασφάλιση της καθολικής εξυπηρέτησης, με ταυτόχρονη ενίσχυση της βιωσιμότητας του οργανισμού.
Μετασχηματισμός 158 καταστημάτων ΕΛΤΑ – Τι προβλέπει το σχέδιο
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης, η μεταβατική διοίκηση των ΕΛΤΑ σχεδιάζει τον μετασχηματισμό 158 καταστημάτων, με βάση συγκεκριμένα επιχειρησιακά και κοινωνικά κριτήρια.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις περιπτώσεις όπου:
-
λειτουργεί κατάστημα courier ΕΛΤΑ σε απόσταση 100 ή 200 μέτρων
-
υπάρχει εναλλακτικό σημείο εξυπηρέτησης στην ίδια περιοχή
«Οφείλουμε να λαμβάνουμε υπόψη την ύπαρξη εναλλακτικής τόσο κοντά, όταν μιλάμε για έναν οργανισμό που θέλουμε να προστατεύσουμε», σημείωσε χαρακτηριστικά.
113 καταστήματα μόνο με πράκτορα ΕΛΤΑ και ενημέρωση πολιτών
Ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι 113 καταστήματα θα μετασχηματιστούν μόνο υπό προϋποθέσεις, και συγκεκριμένα:
-
εφόσον βρεθεί πιστοποιημένος πράκτορας ΕΛΤΑ
-
αφού προηγηθεί αναλυτική ενημέρωση των πολιτών για τη μετάβαση
Όπως ανέφερε, ήδη καταγράφεται έντονο ενδιαφέρον από τοπικούς επαγγελματίες και καταστηματάρχες, γεγονός που ενισχύει τη δυναμική του σχεδίου.
Γιατί 17 καταστήματα ΕΛΤΑ εξαιρούνται από τον μετασχηματισμό
Ο κ. Πιερρακάκης παρουσίασε τα κριτήρια που εξετάζονται σε κάθε περιοχή, μεταξύ των οποίων:
-
πληρωμές λογαριασμών
-
χρήση εργοσήμου
-
αποστολή δεμάτων
-
ύπαρξη ή όχι τραπεζικού καταστήματος ή ΑΤΜ σε κοντινή απόσταση
Με βάση αυτά τα δεδομένα, 17 καταστήματα που αρχικά περιλαμβάνονταν στο σχέδιο εξαιρούνται, καθώς καλύπτουν κρίσιμες ανάγκες τραπεζικών και ταχυδρομικών συναλλαγών.
«Το σχέδιο δεν εφαρμόζεται μηχανιστικά. Καμία τοπική κοινωνία δεν μένει χωρίς λύση», υπογράμμισε.
Shop in shop: Ο βασικός άξονας της νέας στρατηγικής ΕΛΤΑ
Κεντρικό στοιχείο του μετασχηματισμού αποτελεί το μοντέλο shop in shop, δηλαδή η παροχή υπηρεσιών ΕΛΤΑ μέσα σε ήδη λειτουργούντα καταστήματα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο υπουργός:
-
λειτουργεί ήδη σε 500 σημεία πανελλαδικά
-
διαθέτει εμφανή σήμανση ΕΛΤΑ
-
παρέχει βασικές ταχυδρομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες
-
εξασφαλίζει διευρυμένο ωράριο εξυπηρέτησης
-
έχει σημαντικά χαμηλότερο λειτουργικό κόστος
«Η βιωσιμότητα του Οργανισμού προϋποθέτει και έλεγχο του κόστους», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πώς θα λειτουργούν τα πρακτορεία ΕΛΤΑ
Τα πρακτορεία ΕΛΤΑ θα αποτελούν συνεργαζόμενα σημεία εξυπηρέτησης, με:
-
σύμβαση με την ΕΛΤΑ ΑΕ
-
πλήρη καθορισμό υπηρεσιών και τιμολογίων από τον Οργανισμό
-
διαρκή εποπτεία και έλεγχο από την ΕΛΤΑ
Στόχος είναι η κάλυψη μικρών και απομακρυσμένων κοινοτήτων, όπου η λειτουργία πλήρους καταστήματος δεν είναι βιώσιμη, αλλά η παρουσία δημόσιας υπηρεσίας κρίνεται απαραίτητη.
«Η ίδια πρόκληση για τα ταχυδρομεία διεθνώς»
Ο υπουργός αναγνώρισε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις δεν είχαν εξεταστεί όλες οι εναλλακτικές πριν ανακοινωθούν οι αλλαγές, καλώντας παράλληλα σε σύγκριση με τα διεθνή δεδομένα.
«Σε όλο τον κόσμο, τα ταχυδρομεία προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην καθολική κάλυψη και τα βιώσιμα κόστη», ανέφερε.
Ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ περνά σε νέα φάση, με την κυβέρνηση να διαβεβαιώνει ότι οι αλλαγές θα γίνουν χωρίς αιφνιδιασμούς, με κοινωνική ευαισθησία και τοπικές προσαρμογές.