Οι ινδικές αρχές ανακοίνωσαν την ανάκτηση και του δεύτερου μαύρου κουτιού από το επιβατικό αεροσκάφος Boeing 787 της Air India, το οποίο συνετρίβη την Πέμπτη στην πόλη Αχμενταμπάντ, προκαλώντας τον θάνατο τουλάχιστον 279 ανθρώπων.
Το πρώτο καταγραφικό δεδομένων πτήσης (QAR) είχε εντοπιστεί την Παρασκευή, ενώ την Κυριακή βρέθηκε και ο αποτυπωτής ήχων του πιλοτηρίου. Στην τραγωδία επέζησε μόνο ένας επιβάτης, Βρετανός ινδικής καταγωγής.
Το αεροσκάφος, με προορισμό το Λονδίνο, συνετρίβη λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, πέφτοντας πάνω σε κτίρια. Μεταξύ των θυμάτων στο έδαφος βρίσκονται δεκάδες γιατροί, φοιτητές και συγγενείς τους.
Η ινδική υπηρεσία έρευνας αεροπορικών δυστυχημάτων (AAIB) και η αμερικανική NTSB διεξάγουν παράλληλες έρευνες, ενώ στη χώρα σπεύδουν εμπειρογνώμονες από ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο. Η Air India έχει λάβει εντολή για προληπτικούς ελέγχους σε όλο τον στόλο των Boeing 787, με έμφαση στους κινητήρες και τα συστήματα προσγείωσης.
Πλάνα από το δυστύχημα δείχνουν το αεροσκάφος να απογειώνεται, να χάνει ύψος και να συντρίβεται, προκαλώντας ισχυρή έκρηξη.
Ως αιτία αναφέρεται βλάβη στο κάθισμα του πιλότου
Σύμφωνα με τα ευρήματα του υπό σύνταξη προκαταρκτικού πόρισματος (preliminary report) της Ανεξάρτητης Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB) για το πολύνεκρο δυστύχημα φέρεται ότι ευθύνεται μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη κατά τη στιγμή της απογείωσης.
Όπως αναφέρει η έκθεση, την ώρα που το αεροσκάφος βρισκόταν στη φάση της περιστροφής (rotation) για απογείωση, το κάθισμα του κυβερνήτη ολίσθησε απότομα προς τα πίσω, λόγω αστοχίας στο μηχανισμό κλειδώματος της ράγας. Το βάρος του σώματός του παρέσυρε ασυναίσθητα τα χειριστήρια ισχύος (thrust levers) προς τη θέση «idle» (μηδενική ώθηση), προκαλώντας αιφνίδια μείωση της ισχύος των κινητήρων.
Ο συγκυβερνήτης προσπάθησε να επαναφέρει τα χειριστήρια σε θέση μέγιστης ισχύος, αλλά δεν κατάφερε να ξεπεράσει το βάρος και τη θέση του σώματος του κυβερνήτη, που πλέον ασκούσε πίεση στους μοχλούς.
Η συσχέτιση των δεδομένων από τον καταγραφέα πτήσης (FDR) και το πρώτου μαύρο κουτί ήχου (CVR) καταγράφει με ακρίβεια τα κρίσιμα δευτερόλεπτα:
- +12’’: Έναρξη περιστροφής. Το κάθισμα γλιστρά απότομα προς τα πίσω.
- +15’’: Τα χειριστήρια ώθησης τραβιούνται πίσω. Ο συγκυβερνήτης φωνάζει: «Πέφτει η ώθηση!»
- +18’’: Ο κυβερνήτης αναφωνεί: «Η θέση μου!». Ακούγονται ήχοι πάλης.
- +26’’: Ο συγκυβερνήτης επιχειρεί επαναφορά ώθησης. Το αεροσκάφος έχει ήδη φτάσει τα 214 πόδια και πέφτει σε stall.
- +38’’: Η πρόσκρουση.
Στους 279 οι νεκροί
Σύμφωνα με την ινδική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας, στο Boeing 787 επέβαιναν 230 επιβάτες –169 υπήκοοι Ινδίας, 53 Βρετανίας, 7 Πορτογαλίας, 1 Καναδά– και 12μελές πλήρωμα.
Μόλις ένας από τους επιβάτες –είναι Βρετανός ινδικής καταγωγής,– καθισμένος στο εμπρόσθιο τμήμα της ατράκτου, επέζησε ως εκ θαύματος κι ανασύρθηκε τραυματισμένος από τα συντρίμμια του 787-8, αεροσκάφους μήκους 57 μέτρων με άνοιγμα πτερύγων 60 μέτρων.
Παράλληλα, 38 άνθρωποι στο έδαφος, κυρίως γιατροί, φοιτητές ιατρικής και μέλη των οικογενειών τους, επίσης έχασαν τη ζωή τους όταν το αεροσκάφος μεγάλων αποστάσεων κατέπεσε πάνω σε κτίρια στην πόλη.