Breaking news

supermarket
A

Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν για το 10μηνο του 2021, ο κλάδος τρέχει με ρυθμό 2%, επίδοση ιδιαίτερα ικανοποιητική αν λάβουμε υπόψη ότι πέρυσι αναπτύχθηκε σχεδόν με ποσοστό 10%

Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν για το 10μηνο του 2021, ο κλάδος τρέχει με ρυθμό 2%, επίδοση σύμφωνα  με αναλυτικό ρεπορτάζ του imerisia.gr, οι αλυσίδες σουπερμάρκετ που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας κατάφεραν να διαχειριστούν φέτος με τον καλύτερο τρόπο τη μεγάλη δυναμική που εμφάνισε ο κλάδος το 2020 λόγω της πανδημίας, όπως ανέφερε μιλώντας στο 12ο Συνέδριο του ΙΕΛΚΑ ο διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας.

Σταθερή η κατανάλωση τον Οκτώβριο

Σε ορισμένες κατηγορίες, η άνοδος του τζίρου αποδίδεται και στις υψηλότερες τιμές που πέρασαν λόγω των διαταραχών στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, ωστόσο, στην πλειοψηφία των προϊόντων δεν έχουν περάσει για την ώρα μεγάλες αυξήσεις, κάτι το οποίο εκτιμάται όμως ότι είναι δύσκολο να αποφευχθεί από το επόμενο έτος.

Ήδη από τον Οκτώβριο έχει παρατηρηθεί μια σταθερότητα (ή ακόμη και πτώση) στην κατανάλωση και θεωρείται ότι ένας υψηλότερος πληθωρισμός θα έχει αρνητική επίπτωση στην κατανάλωση

Τα αλκοολούχα ποτά οδηγούν την ανάπτυξη

Αναφορικά με την ελληνική αγορά, τα τρόφιμα & ποτά είναι η κατηγορία που οδηγεί την ανάπτυξη του κλάδου των σουπερμάρκετ και κυρίως τα δεύτερα, και πιο συγκεκριμένα τα αλκοολούχα ποτά.

Πτωτικά τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής

Στον αντίποδα, πτωτικά κινούνται οι κατηγορίες προσωπικής φροντίδας και υγιεινής, κάτι το οποίο είναι λογικό αφού μετά την περσινή εκτόξευση των πωλήσεων σε καθαριστικά, αντισηπτικά, σαπούνια κ.ά. λόγω της πανδημίας, φέτος η κατάσταση έχει εξομαλυνθεί χάρη και στην πρόοδο του εμβολιαστικού προγράμματος.

Οριακά υψηλότερα κινήθηκε στο β' και γ' τρίμηνο η κατηγορία των ειδών νοικοκυριού, η οποία πάντως τον Οκτώβριο έχει δει την πτώση της να επιταχύνεται.

Η σύγκριση με άλλες χώρες

Συγκρίνοντας την πορεία του κλάδου στην Ευρώπη, διαπιστώνουμε ότι η κατανάλωση έχει σταθεροποιηθεί, ωστόσο οι τιμές έχουν ανέβει πάνω από 3% κατά μέσο όρο, γεγονός το οποίο αντανακλάται στην ανάπτυξη της κάθε χώρας.

Για παράδειγμα, ενώ η Τουρκία εμφάνιζε στο γ’ τρίμηνο του 2021 ανάπτυξη 26,6%, αυτό αποδίδεται κυρίως στις μεγάλες αυξήσεις των τιμών καθώς ο όγκος πωλήσεων τρέχει μόλις κατά 5,2%.

Μικρός ελεγχόμενος πληθωρισμός

Στην Ελλάδα η εικόνα ήταν σαφώς πιο ισορροπημένη, καθώς η αγορά εμφάνιζε άνοδο 5,1% σε αξία και βάλτε 4,5% σε όγκο. Ο κ. Δημοράγκας χαρακτήρισε «ιδανική» αυτή την εικόνα της αγοράς, καθώς η ανάπτυξη αυτή επετεύχθη με μέση αύξηση τιμών 1,8%, δηλαδή με έναν μικρό ελεγχόμενο πληθωρισμό, ο οποίος είναι λογικός για μία αναπτυσσόμενη ελληνική οικονομία αγορά όπου η κατανάλωση συνεχίζει σε ανοδικούς ρυθμούς.

Πάντως τον Οκτώβριο κατεγράφη σταθεροποίηση του όγκου πωλήσεων με μία μέση αύξηση τιμών της τάξης του 1%, καθώς αρκετοί καταναλωτές φαίνεται πως έκαναν… κράτει προκειμένου να μπορέσουν να διαχειριστούν τα αυξημένα έξοδα, π.χ. από την ενέργεια.

Η σχέση ανάπτυξης με την τιμή

Επιστρέφοντας στην εικόνα που παρουσιάζουν οι επιμέρους κατηγορίες, η μεγάλη ανάπτυξη σε έλαια και πίτες οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις σημαντικές ανατιμήσεις που έγιναν. Αντίθετα, προϊόντα όπως οι κάψουλες καφέ, οι τροφές για κατοικίδια, οι σάλτσες κ.ά. εμφάνισαν αύξηση τόσο σε αξία όσο και σε όγκο.

Στον τομέα της Προσωπικής Περιποίησης, το α’ τρίμηνο καταγράφηκε πτώση αφού είχε να συγκριθεί και με το περυσινό όπου ξέσπασε η πανδημία, ενώ τα επόμενα δύο ήταν θετικά, χάρη και στον πληθωρισμό. Πάντως τον Οκτώβριο υπήρξε μεγαλύτερη οπισθοχώρηση, η οποία εν μέρει συγκρατείται χάρη και στις υψηλότερες τιμές στα προϊόντα. Στον τομέα Ομορφιάς και Υγιεινής, οι κατηγορίες στο βαμβάκι, τις κρέμες και τα χρωστικά υποχώρησαν τον Οκτώβριο, ωστόσο είναι άγνωστο αν έπαιξαν ρόλο οι τιμές.

Ανάσχεση στην κατανάλωση

Επιγραμματικά ο κ. Δημοράγκας ανέφερε ότι ο πληθωρισμός ήταν συγκρατημένος μέχρι τον Οκτώβριο και δεν είχε επηρεάσει ιδιαίτερα την κατανάλωση, ωστόσο παραδέχτηκε ότι «προφανώς ένας υψηλός πληθωρισμός στο σύνολο των ταχυκίνητων κωδικών και ιδιαίτερα στα τρόφιμα θα οδηγήσει σε ανάσχεση στην κατανάλωση», συμπληρώνοντας πάντως ότι «στην αγορά λειτουργεί αυξημένος ανταγωνισμός και ο κάθε παίκτης θα πρέπει να σχεδιάσει τις κινήσεις του με βάση αυτόν».

Brand και ελαστικότητα

Ανέφερε ότι θα πρέπει να κοιτάξει το brand και την ελαστικότητα του κάθε προϊόντος, δηλαδή αν μια μάρκα είναι leader ή follower, τι εικόνα εμφανίζει το brand κ.λπ. Τέλος, υποστήριξε ότι την επόμενη χρονιά «το μείγμα αύξησης πληθωρισμού και επίπτωσης στην κατανάλωση θα εξαρτηθεί και από άλλους παράγοντες, όπως π.χ. τον τουρισμό, όπου οι προβλέψεις για το 2022 είναι πολύ καλές. Φέτος βοήθησε για το +5% του καλοκαιριού. Σίγουρα θα επηρεάσει ένας υψηλός πληθωρισμός στην κατανάλωση, αλλά θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε σε τι βαθμό».

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις