Σημαντικές αλλαγές στις μεταφορές χρημάτων έχει φέρει το νέο σύστημα επαλήθευσης δικαιούχου, το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή την περασμένη εβδομάδα και απαιτεί, εκτός από το IBAN, και την αναγραφή του πλήρους ονόματος του παραλήπτη.
Πλέον, για να ολοκληρωθεί μια μεταφορά χρημάτων, το τραπεζικό σύστημα ζητά το πλήρες ονοματεπώνυμο όταν πρόκειται για ιδιώτη ή την επωνυμία στην περίπτωση επιχείρησης.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει δημοσίευμα της «Καθημερινής», από τις 1,7 εκατ. συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν από τις 9 Οκτωβρίου —ημερομηνία έναρξης της υπηρεσίας ταυτοποίησης του δικαιούχου (Verification of Payee/VoP)— έως χθες, το 31% απορρίφθηκε. Ο λόγος ήταν ότι το IBAN δεν ταίριαζε με το όνομα του δικαιούχου, με αποτέλεσμα όσοι ήθελαν να στείλουν χρήματα να χρειάζεται να επαναλάβουν τη διαδικασία ελέγχοντας πρώτα τα σωστά στοιχεία του παραλήπτη.
Τα τελευταία χρόνια, με τη στροφή των τραπεζών στα ηλεκτρονικά μέσα και τα συνεχή λουκέτα σε υποκαταστήματα, παρατηρείται ότι εκατομμύρια πολίτες αποκλείονται από βασικές τραπεζικές υπηρεσίες, ακόμη και για καθημερινές συναλλαγές.
Πλέον, αναλήψεις κάτω των 900 ευρώ, καταθέσεις και πληρωμές λογαριασμών κάτω των 2.000 ευρώ, αλλά και μεταφορές χρημάτων εντός της ίδιας τράπεζας δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν στα γκισέ, αλλά μόνο μέσω ηλεκτρονικών καναλιών.
Οι ψηφιακά «αδύναμοι» δυσκολεύονται πια σε πολλά περισσότερα από το να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους.
- 11,1% του πληθυσμού ηλικίας 16 – 74 ετών δεν χρησιμοποίησε το διαδίκτυο το 2024
-
13,1% των νοικοκυριών δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο από το σπίτι τους
-
33,7% δεν έκανε χρήση υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
Την ίδια στιγμή που οι τράπεζες μειώνουν δραστικά τον αριθμό των καταστημάτων τους και δυσκολεύουν τις συναλλαγές στα φυσικά γκισέ, η κυβέρνηση ζητά να αυξηθούν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, όπως για παράδειγμα η πληρωμή ενοικίων μέσω τραπέζης κάθε μήνα.
Ο νέος έλεγχος για το IBAN
Σύμφωνα με ενημερωτικό φυλλάδιο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, τα αποτελέσματα του ελέγχου, με βάση τα στοιχεία της τράπεζας του δικαιούχου, εμφανίζονται με μηνύματα όπως:
-
Ταιριάζει: Το όνομα του δικαιούχου ταιριάζει με τον λογαριασμό που δόθηκε.
-
Δεν ταιριάζει: Το όνομα του δικαιούχου δεν αντιστοιχεί στο IBAN που δόθηκε.
-
Δεν ταιριάζει πλήρως: Το όνομα μοιάζει πολύ αλλά δεν είναι ακριβώς ίδιο με αυτό που έχει καταχωρηθεί στην τράπεζα.
-
Η υπηρεσία δεν είναι διαθέσιμη: π.χ. ο λογαριασμός είναι κλειστός ή ανύπαρκτος ή υπάρχει τεχνικό ζήτημα (όπως ότι η τράπεζα του δικαιούχου δεν υποστηρίζει την υπηρεσία).
Αφού εμφανιστούν τα αποτελέσματα, η απόφαση για το αν θα εκτελεστεί ή όχι η συναλλαγή παραμένει στον εντολέα.
Με τον τρόπο αυτό περιορίζονται τα λάθη στις μεταφορές χρημάτων, ιδίως στις άμεσες πληρωμές (instant payments), οι οποίες ολοκληρώνονται μέσα σε 1–2 δευτερόλεπτα.
Η υπηρεσία ταυτοποίησης εφαρμόζεται πλέον σε όλη την Ευρώπη, γεγονός που σημαίνει ότι στις διεθνείς μεταφορές ο αποστολέας πρέπει να συμπληρώνει τα στοιχεία του παραλήπτη στα λατινικά (π.χ. όπως αναγράφονται στο διαβατήριο), αλλιώς η συναλλαγή απορρίπτεται.