Το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) προωθεί μια σειρά αυστηρών μέτρων, μεταξύ των οποίων δεκαπλασιάζονται τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε φορτηγά και νταλίκες που μεταφέρουν προϊόντα χωρίς την προβλεπόμενη νομιμοποιητική τεκμηρίωση.
Στόχος είναι η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της παράνομης διακίνησης αγαθών.
Ειδικότερα, η νέα νομοθετική διάταξη, που έχει τεθεί σε ισχύ από την 1η Απριλίου 2025, προβλέπει «τσουχτερά» πρόστιμα για τις επιχειρήσεις που δεν τηρούν τα παραστατικά διακίνησης, όπως δελτία αποστολής ή τιμολόγια – στοιχείο που αποτελεί βασική προϋπόθεση για την έγκυρη φορολογική καταγραφή και έλεγχο των εμπορικών συναλλαγών.
Τα πρόστιμα ανά κατηγορία βιβλίων
Η νέα ρύθμιση ορίζει τα εξής πρόστιμα για κάθε φορολογικό έλεγχο που εντοπίζει διακίνηση προϊόντων χωρίς τα απαιτούμενα παραστατικά:
- 5.000 ευρώ (από 500 ευρώ) για επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικό λογιστικό σύστημα.
- 10.000 ευρώ (από 1.000 ευρώ) για επιχειρήσεις που είναι υποχρεωμένες να τηρούν διπλογραφικό λογιστικό σύστημα.
Τι γίνεται στην περίπτωση υποτροπής
Το νέο πλαίσιο προβλέπει σημαντική αυστηροποίηση και σε περίπτωση υποτροπής, εάν δηλαδή οι παραβάτες εντοπιστούν ξανά να διακινούν αγαθά χωρίς παραστατικά, τα πρόστιμα διπλασιάζονται.
Συγκεκριμένα:
- Για επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 10.000 ευρώ.
- Για επιχειρήσεις με διπλογραφικό σύστημα, το πρόστιμο διαμορφώνεται στα 20.000 ευρώ.
- Σε περίπτωση νέας υποτροπής, το πρόστιμο τετραπλασιάζεται, φτάνοντας τα 20.000 ευρώ για επιχειρήσεις με απλογραφικό σύστημα και τα 40.000 ευρώ για όσες τηρούν διπλογραφικά βιβλία.
Όπως επισημαίνει το υπουργείο Οικονομικών, η ρύθμιση αυτή αναμένεται να συμβάλει σημαντικά τόσο στην αύξηση των φορολογικών εσόδων όσο και στην ενίσχυση της συμμόρφωσης των επιχειρήσεων, κυρίως αυτών που είναι υποχρεωμένες να τηρούν διπλογραφικό σύστημα.
Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής: Ακόμη ένα ψηφιακό εργαλείο κατά της φοροδιαφυγής
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), μέσω της καθολικής ενεργοποίησης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής, φέρνει ακόμη ένα ψηφιακό εργαλείο με στόχο την ενίσχυση της φορολογικής διαφάνειας.
Ειδικότερα, η εφαρμογή του μέτρου ξεκίνησε υποχρεωτικά από τη Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025 και αφορά σε πρώτη φάση 155.415 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους κλάδους των:
- καυσίμων, των οικοδομικών και ιατρικών υλικών, καθώς και των αγροτικών και φαρμακευτικών προϊόντων.
Το ψηφιακό αυτό εργαλείο έχει ως στόχο τον έλεγχο της διακίνησης αγαθών, δημιουργώντας ψηφιακό αποτύπωμα σε πραγματικό χρόνο, από τη στιγμή της αποστολής έως την τελική παράδοση, δίνοντας στη φορολογική διοίκηση τη δυνατότητα να παρακολουθεί και να διασταυρώνει διακινήσεις με ταχύτητα, ακρίβεια και διαφάνεια.
Σε δύο φάσεις η εφαρμογή του μέτρου
Σύμφωνα με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσίλη, η εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής θα γίνει σταδιακά σε δύο φάσεις:
Οι κατηγορίες των επιχειρήσεων που ανήκουν στην πρώτη φάση
Το μέτρο καθίσταται υποχρεωτικό για συγκεκριμένες κατηγορίες επιχειρήσεων:
- Επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 200.000 ευρώ.
- Εξαιρούνται οι επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 5 εκατ. ευρώ που είναι θυγατρικές αλλοδαπών εταιρειών και χρησιμοποιούν τα εμπορικά και λογιστικά συστήματα (ERP) της μητρικής.
- Υπόχρεες είναι επίσης οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της διακίνησης φαρμάκων και ιατρικών αναλωσίμων.
Οι επιχειρήσεις που εμπίπτουν στην πρώτη αυτή φάση θα πρέπει:
- Να εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά διακίνησης.
- Να διαβιβάζουν σε πραγματικό χρόνο τα σχετικά δεδομένα στην πλατφόρμα myDATA.
- Να καθιστούν άμεσα διαθέσιμα τα παραστατικά στον παραλήπτη των αγαθών.
- Να επιτρέπουν τον ποιοτικό και ποσοτικό έλεγχο κατά την παραλαβή μέσω σάρωσης QR Code επί των ψηφιακών παραστατικών.
Πότε ξεκινά η δεύτερη φάση
Από τη Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2025 το μέτρο επεκτείνεται υποχρεωτικά στο σύνολο των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως κλάδου ή μεγέθους. Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, δηλαδή από 1η Αυγούστου έως 30 Νοεμβρίου 2025, η διαβίβαση των στοιχείων θα είναι προαιρετική, παρέχοντας στις επιχειρήσεις χρόνο προσαρμογής.
Στη δεύτερη αυτή φάση, εφαρμόζεται σε όλες τις περιπτώσεις η ψηφιακή παρακολούθηση της διακίνησης, περιλαμβανομένων των φάσεων φόρτωσης, μεταφόρτωσης και παράδοσης, μέσω της ίδιας διαδικασίας:
- ηλεκτρονική έκδοση, διαβίβαση στην πλατφόρμα myDATA, και παραλαβή με σάρωση QR Code.