Σε έντονη συζήτηση έχει εισέλθει το τελευταίο διάστημα το ζήτημα της μονιμότητας στο Δημόσιο, με προτάσεις για ενδεχόμενη άρση της να προκαλούν ήδη αντιδράσεις, ιδιαίτερα στον χώρο της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ο Γενικός Γραμματέας της ΟΛΜΕ, Ανδρέας Καργόπουλος, μιλώντας στην ΕΡΤ, εξέφρασε την κάθετη διαφωνία του με οποιαδήποτε σκέψη για κατάργηση της μονιμότητας στην εκπαίδευση. Υπογράμμισε τις τραγικές συνέπειες που, όπως είπε, είχε ήδη η απουσία μονιμότητας σε σημαντικό μέρος του εκπαιδευτικού δυναμικού.
«Ο κλάδος των εκπαιδευτικών έχει δοκιμάσει την άρση της μονιμότητας με τραγικές συνέπειες», ανέφερε, σημειώνοντας ότι 52.000 από τους 170.000 εκπαιδευτικούς στα ελληνικά σχολεία είναι συμβασιούχοι.
Η κατάσταση αυτή έχει ήδη οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα λειτουργίας των σχολείων, σύμφωνα με την ΟΛΜΕ. «Κάθε χρόνο χάνονται χιλιάδες ώρες, πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ξεκινούν να διδάσκονται τον Φεβρουάριο, ενώ υπάρχουν προβλήματα στην παράλληλη στήριξη και σε πολλά ακόμη σημεία», υπογράμμισε ο κ. Καργόπουλος.
Τέλος, αναφέρθηκε και σε μια παιδαγωγική διάσταση που, κατά την ΟΛΜΕ, συχνά παραβλέπεται: «Αν αρθεί και από τους υπόλοιπους 120.000 εκπαιδευτικούς η μονιμότητα, τότε τα σχολεία θα βαρέσουν διάλυση», προειδοποίησε, επισημαίνοντας ότι η σταθερή παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικού-μαθητή, βασικό θεμέλιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, θα πληγεί ανεπανόρθωτα.
«Κάνουμε αξιολόγηση ανθρώπων, όχι υπηρεσιών»
Από την πλευρά του, ο καθηγητής Δημόσιας Διοίκησης, Παναγιώτης Καρκατσούλης, σημείωσε χαρακτηριστικά πως «η μονιμότητα δεν είναι ένα θέμα τεχνικής φύσεως, είναι ένα από τα θεμέλια του σύγχρονου κράτους δικαίου και ο σκοπός της είναι να διασφαλίσει τη σταθερότητα και τη συνέχεια του κράτους».
Ο κ. Καρκατσούλης διευκρίνισε πως το καθεστώς μονιμότητας στην Ελλάδα δεν είναι όμοιο με αυτό άλλων χωρών, εξηγώντας ότι: «Η συντριπτική πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων έχει καθεστώς μονιμότητας. Θα πρέπει να δούμε πού είναι τα αδύνατα σημεία της και πώς μπορούμε να τα ξεπεράσουμε».
Σύμφωνα με τον ίδιο, το κλειδί για μια ουσιαστική μεταρρύθμιση δεν είναι η κατάργηση της μονιμότητας, αλλά η αξιολόγηση και η αναδιάρθρωση των υπηρεσιών: «Στην Ελλάδα κάνουμε αξιολόγηση υπαλλήλων μία φορά τον χρόνο ή κάθε όποτε. Δεν κάνουμε αξιολόγηση υπηρεσιών. Και κυρίως, η αξιολόγηση δεν συνοδεύεται από συγκεκριμένα, απτά αποτελέσματα».
Ο κ. Καρκατσούλης υπογράμμισε επίσης τη σημασία της επιβράβευσης των αποδοτικών υπαλλήλων αντί της μονομερούς έμφασης στην ποινή: «Πιο σημαντική παράμετρος είναι εκείνη της επιβράβευσης του υπαλλήλου που δουλεύει και αποδίδει, παρά η ποινή εκείνου που δεν εργάζεται σωστά».