Breaking news

κοκ
A

Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση τέθηκε χτες το απόγευμα το νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που προβλέπει μέτρα για την «ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας» με τη χρήση συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης.

Μεταξύ άλλων το σχέδιο νόμου προβλέπει: 

  • Τη δημιουργία ενός ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος ψηφιακής καταγραφής και διαχείρισης βεβαιωμένων παραβάσεων, κατόπιν ελέγχων, καθώς και των προστίμων και λοιπών διοικητικών κυρώσεων 
  • Τη δημιουργία δικτύου καμερών καταγραφής παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με χρήση τεχνητής νοημοσύνης
  • Τη σύσταση Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας, αρμόδιας για τη διαχείριση του δικτύου καμερών καταγραφής παραβάσεων του ΚΟΚ και για την οικονομική διαχείριση των προστίμων που επιβάλλονται
  • Τη σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας στη διοικητική δομή της Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας
  • Την απλούστευση των διαδικασιών για τον πολίτη, όπως η ψηφιακή επίδοση της Πράξης Βεβαίωσης Παράβασης (ΠΒΠ) μέσω της θυρίδας του πολίτη στο «gov.gr», της δυνατότητας ηλεκτρονικής υποβολής ένστασης του πολίτη κατά της ΠΒΠ, καθώς και της δυνατότητας τηλεδιάσκεψης με τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Κάμερες με ενσωματωμένες λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης

Το άρθρο 6 του νομοσχεδίου αναφέρει:

Συστήματα Καταγραφής Παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με κάμερες και συστήματα τεχνητής νοημοσύνης

1. Επιτρέπεται η εγκατάσταση και λειτουργία σταθερών ή φορητών συστημάτων οπτικών αισθητήρων ελέγχου (καμερών), με αποκλειστικό σκοπό την ηλεκτρονική καταγραφή παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 5209/2025, Α΄ 100), σε προεπιλεγμένα σημεία σε οδούς και σε χώρους που χρησιμοποιούνται για τη δημόσια κυκλοφορία οχημάτων στο σύνολο του οδικού δικτύου της χώρας. Για την καταγραφή παραβάσεων δύνανται να τοποθετούνται κάμερες με ενσωματωμένες λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης, για την ανάλυση των εικόνων και την ανίχνευση παραβάσεων, χωρίς την ανάγκη παρεμβάσεων από τον χειριστή, παρέχοντας προηγμένες δυνατότητες οπτικής καταγραφής και ανάλυσης και διασφαλίζοντας υψηλή ακρίβεια εντοπισμού. Σε κάθε περίπτωση το υλικό που καταγράφεται από τις κάμερες της παρούσας υποβάλλεται σε χειριστή για τον τελικό έλεγχο εγκυρότητας πριν από τη βεβαίωση ή μη της παράβασης σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 4.
2. Η καταγραφή παράβασης με το σύστημα της παρ. 1, θεωρείται ως «επ’ αυτοφώρω» καταληφθείσα, κατά την παρ. 1 του άρθρου 107 του Κ.Ο.Κ..

3. Το σύστημα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί και να αξιολογεί τις εξής κατηγορίες παραβάσεων:

  1. Yπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας του άρθρου 24 του Κ.Ο.Κ.,
  2. παραβίαση ερυθρού σηματοδότη του άρθρου 9 του Κ.Ο.Κ.,
  3. παράνομη στάση και στάθμευση οχήματος του άρθρου 38 του Κ.Ο.Κ.,
  4. χρήση κινητού εν κινήσει της παρ. 2 του άρθρου 17 και της περ. ζ΄ της παρ. 1 του άρθρου 44 του Κ.Ο.Κ.,
  5. μη χρήση ζώνης και μη χρήση προστατευτικού κράνους των παρ. 5 και 6 του άρθρου 16 του Κ.Ο.Κ.,
  6. παράνομη κυκλοφορία σε λεωφορειόδρομο των άρθρων 8 και 55 του Κ.Ο.Κ.,
  7. κίνηση σε Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) του άρθρου 33 του Κ.Ο.Κ.,
  8. παραποίηση ή απόκρυψη πινακίδας κυκλοφορίας κατά το άρθρο 94 του Κ.Ο.Κ..

4. Απαγορεύονται η χρήση του συστήματος και η αξιοποίηση των δεδομένων, που συλλέγονται μέσω του συστήματος και καταγράφονται σε αυτό, για οποιονδήποτε άλλο λόγο, εκτός της διαπίστωσης παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. κατά τη νόμιμη λειτουργία του συστήματος.

5. Τα συστήματα οπτικών αισθητήρων ελέγχου διασυνδέονται με το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Εντοπισμού και Διαχείρισης Πράξεων Βεβαίωσης Παράβασης του άρθρου 4.

6. Τα συστήματα οπτικών αισθητήρων ελέγχου λειτουργούν σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137) περί της προστασίας των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Η επεξεργασία των δεδομένων εικόνας περιορίζεται αποκλειστικά στην τεκμηρίωση της παράβασης και στην επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων, με την επιφύλαξη των άρθρων 6 και 9 του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (GDPR, Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679) και του άρθρου 25 του ν. 4624/2019.

7. Τα συστήματα οπτικών αισθητήρων ελέγχου (καμερών) δύνανται να χρησιμοποιούν συστήματα τεχνητής νοημοσύνης σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1689 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουνίου 2024, για τη θέσπιση εναρμονισμένων κανόνων σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την τροποποίηση των Κανονισμών (ΕΚ) 300/2008, (ΕΕ) 167/2013, (ΕΕ) 168/2013, (ΕΕ) 2018/858, (ΕΕ) 2018/1139 και (ΕΕ) 2019/2144 και των Οδηγιών 2014/90/ΕΕ, (ΕΕ) 2016/797 και (ΕΕ) 2020/1828 (Κανονισμός για την τεχνητή νοημοσύνη) (L 2024/1689), τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων και τον ν. 4624/2019.


Το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις» και θα μείνει αναρτημένο για δημόσια διαβούλευση μέχρι την Πέμπτη, 6 Νοεμβρίου 2025 και ώρα 09:00 το πρωί.

Δείτε ΕΔΩ το σχέδιο νόμου

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις