Breaking news

Black Friday
A

Στασιμότητα χαρακτήρισε τις επιδόσεις της φετινής Black Friday εν μέσω συσσωρευμένων πληθωριστικών πιέσεων, όπως προκύπτει από την έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της ΕΣΕΕ.

Φυσικά ρόλο παίζει και το γεγονός ότι στη χώρα μας η Black Friday δεν αγγίζει τα ποσοστά των εκπτώσεων των καταστημάτων του εξωτερικού. Στην Αμερική η «Black Friday» διαρκεί όντως μία ημέρα και οι εκπτώσεις μπορούν να αγγίξουν και το 80%. Στη χώρα μας η «Black Friday» κρατάει από τρεις ημέρες έως μία εβδομάδα και ο μέσος όρος των εκπτώσεων κυμαίνεται από 10% έως 30%.

Πιο συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο διενήργησε, για όγδοη χρονιά, έρευνα σε τυχαίο πανελλαδικό δείγμα 300 εμπορικών επιχειρήσεων σχετικά με τις πωλήσεις κατά τη Black Friday και προέκυψαν τα εξής:

Στις φετινές εκπτώσεις της Black Friday συμμετείχαν οι περισσότερες των επιχειρήσεων (56%), επίδοση ωστόσο ελαφρώς χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι, οπότε και είχε συμμετάσχει το 61% των επιχειρήσεων.

black friday

Φαίνεται πως η μειωμένη καταναλωτική δύναμη σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος δεν ευνόησαν ιδιαίτερα τη συμμετοχή των επιχειρήσεων στην εν λόγω πρακτική, παρά το γεγονός ότι οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής έχουν συμβάλει στην παγίωση αυτής της ενέργειας.  

Τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (41%) που συμμετείχαν σε αυτήν την πρακτική πραγματοποίησαν εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, μετατρέποντας ουσιαστικά την «Black Friday» σε «Black Week».

black friday

Σχεδόν 3 στις 4 επιχειρήσεις (72%) υιοθέτησαν εκπτώσεις έως 30%. Για περίπου 1 στις 3 επιχειρήσεις (36%) το ποσοστό εκπτώσεων κυμάνθηκε μεταξύ 11% και 20%, επίδοση παρόμοια και για τις επιχειρήσεις (34%) που προχώρησαν σε εκπτώσεις σε ποσοστό από 21% έως 30%.

black friday

Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (55%) υιοθέτησαν εκπτώσεις σε όλους τους κωδικούς των εμπορευμάτων του καταστήματος, πρακτική που πιθανόν να συνδέεται και με την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Αντίθετα, αρκετές αλυσίδες και διαδικτυακά καταστήματα υιοθέτησαν επιλεκτικές εκπτώσεις, σε συγκεκριμένες κατηγορίες/ εύρος προϊόντων. Το 17% των μικρότερων επιχειρήσεων συμμετείχε στην εν λόγω ενέργεια με εκπτώσεις κυρίως σε εμπορεύματα “stock”, επίδοση που ταυτίζεται με τις επιχειρήσεις (επίσης 17%) που προχώρησαν σε εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες εμπορευμάτων. 

black friday

Σε γενικές γραμμές, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου εμφανίζονται σχετικά ικανοποιημένες αναφορικά με την επισκεψιμότητα, καθώς για σχεδόν 6 στις 10 καταγράφηκε μέτριος/ υψηλός βαθμός ικανοποίησης.

black friday

Παρόμοια εικόνα καταγράφεται και σε επίπεδο ικανοποίησης των επιχειρήσεων αναφορικά με τον κύκλο εργασιών, αφού το 56% αυτών δήλωσε μέτρια/ πολύ ικανοποιημένο. Το στοιχείο αυτό αποτελεί ένδειξη ότι δεν υπήρξε ουσιαστική απόκλιση μεταξύ επισκεψιμότητας καταστημάτων και υλοποίησης αγορών. Παράλληλα, η εικόνα τόσο αναφορικά με την επισκεψιμότητα όσο και με τις πωλήσεις, προσομοιάζει κατά πολύ με την αντίστοιχη περυσινή, υπογραμμίζοντας τη στασιμότητα της αγοραστικής κίνησης, εξέλιξη που επιβεβαιώνει τις επιπτώσεις της πληθωριστικής κρίσης στην καταναλωτική δαπάνη.

black friday

Η εικόνα της στασιμότητας επαληθεύεται από το γεγονός ότι το 46% των επιχειρήσεων σημειώνει ότι οι πωλήσεις τους κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο (“Black Friday 2022”).

black friday

Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις του δείγματος (55%) έχει πλέον τη δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων, ένδειξη που αποτιμάται θετικά για την πρόοδο σε ότι αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κλάδου, ο οποίος βέβαια πρέπει να επιταχυνθεί και να γίνει πιο συμπεριληπτικός.

black friday

Το παραπάνω εύρημα επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι για σχεδόν τις μισές επιχειρήσεις οι πωλήσεις μέσω φυσικού καταστήματος ήταν υψηλότερές των αντίστοιχων που πραγματοποιήθηκαν «απομακρυσμένα».

black friday

Η συμμετοχή των καταστημάτων στη “Cyber Monday”, πρακτική που αφορά τις επιχειρήσεις με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων, ήταν φέτος πολύ χαμηλή (23%).

black friday

Ιδιαίτερα ανησυχητικές  ήταν οι πωλήσεις των επιχειρήσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της φθινοπωρινής περιόδου, αφού το 43% κατέγραψε χειρότερες επιδόσεις συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ενώ μόνο το 18% των καταστημάτων παρατήρησε βελτίωση. Η εξέλιξη αυτή πιθανόν να συνδέεται και τις πολύ καλές καιρικές συνθήκες οι οποίες δεν ευνόησαν την αγορά χειμερινών ειδών.

black friday

Αναφορικά με τις προωθητικές ενέργειες, τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (40%) επέλεξαν διαφημιστικά μηνύματα στη βιτρίνα του καταστήματος και τρεις στις δέκα (30%)  σχετικά μηνύματα στη σελίδα της επιχείρησης, στο Facebook και στα social media.

black friday
Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις