Στη Βουλή βρίσκεται από σήμερα, Σάββατο, το πρωί ο αναθεωρημένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας καθώς ολοκληρώθηκε η διαβούλευση με φορείς και έγιναν αλλαγές από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Σημειώνεται ότι ο νέος ΚΟΚ θα αρχίσει να ισχύει τρεις μήνες μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει ένα νέο πλαίσιο, με σημαντικότερη τομή την αλλαγή στον τρόπο επιβολής προστίμων, καθώς από τον Σεπτέμβριο ενεργοποιούνται, όπως ανέφερε ο κ. Κυρανάκης, οι κάμερες ασφαλείας στην Αττική και πλέον τα πρόστιμα θα επιβάλλονται ψηφιακά και θα αποστέλλονται απ’ ευθείας στους παραβάτες οδηγούς μέσω gov.gr.
Όποιος δηλαδή κάνει την οποιοδήποτε παράβαση θα καταγράφεται από τις κάμερες και η κλήση θα φτάνει σπίτι του προκειμένου να πληρώσει το προβλεπόμενο διοικητικό πρόστιμο ή να παραδώσει την άδειά του και το δίπλωμά του ή και τις πινακίδες του.
Κινητό τηλέφωνο και «τσουχτερά» πρόστιμα
Η πρώτη σημαντική αλλαγή έχει να κάνει κυρίως με τη χρήση του κινητού κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Σύμφωνα λοιπόν με το νέο πλαίσιο το οποίο θα επιβάλλει ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας:
- την πρώτη φορά που θα πιάνεται κάποιος οδηγός να οδηγεί με το κινητό στο χέρι, το πρόστιμο θα είναι 350 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για 30 ημέρες,
- τη δεύτερη φορά, δηλαδή σε περίπτωση που κάποιος πιαστεί υπότροπος να οδηγεί έχοντας το κινητό τηλέφωνο στο χέρι, το πρόστιμο θα ανέρχεται πλέον στα 1000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες,
- την τρίτη φορά που θα έχουμε υποτροπή, δηλαδή δεύτερη φορά, το πρόστιμο θα είναι 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα έτος.
Νεος ΚΟΚ και δικυκλιστές
Έρχεται ακόμη και νέα μεγάλη αλλαγή για τους δικυκλιστές, αφού για πρώτη φορά, ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θα προβλέπει πρόστιμα ακόμη και για τους συνεπιβάτες μηχανής, οι οποίοι δεν θα φορούν το κράνος ασφαλείας.
Μέχρι τώρα, το πρόστιμο επιβαλλόταν κανονικά στον αναβάτη της μηχανής, δηλαδή στον οδηγό, πλέον θα υπάρχει πρόστιμο και για κάποιον ο οποίος ανεβαίνει σε δίκυκλο και δεν φοράει το κράνος ασφαλείας.
Αλλαγές και στα όρια ταχύτητας
Αλλαγές προβλέπει ο νέος ΚΟΚ και για τα όρια ταχύτητας, με το να μειώνει τα όρια ταχύτητας για την κυκλοφορία μέσα στην πόλη και με το να αυξάνει την κυκλοφορία εκτός αστικού ιστού.
Συγκεκριμένα αυτά διαμορφώνονται ως εξής:
- 30 χιλιόμετρα την ώρα για δρόμους μικρού πλάτους, χωρίς νησίδα, για παράδειγμα σε γειτονιές μπροστά από σπίτια ή σχολεία,
- 50 χιλιόμετρα την ώρα για βασικούς αστικούς δρόμους με νησίδα και
- 140 χιλιόμετρα την ώρα – όπου αυξάνεται το όριο ταχύτητας – στους αυτοκινητόδρομους, μετά ωστόσο από διαβούλευση και λόγω της μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων.
Στο στόχαστρο και οι «κόντρες»
Όσον αφορά τους αυτοσχέδιους αγώνες που στήνονται σε διάφορα σημεία της Αττικής και της χώρας γενικότερα, τις λεγόμενες «κόντρες» και την υπερβολική ταχύτητα που καταγράφεται όταν αυτή ξεπερνάει ακόμα και τα 200 χιλιόμετρα την ώρα, οι ποινές θα κλιμακώνονται ως εξής:
- Στην πρώτη παράβαση που κάποιος πιαστεί να κάνει κόντρα με το όχημά του και να αναπτύσσει ιλιγγιώδη ταχύτητα, θα επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 1 έτος,
- στη δεύτερη φορά – σε περίπτωση υποτροπής -, το πρόστιμο διπλασιάζεται στις 4.000 ευρώ με αφαίρεση άδειας για 2 έτη,
- στην τρίτη φορά, το πρόστιμο θα αγγίζει τις 8.000 ευρώ, ενώ ο παραβάτης θα στερείται το δίπλωμά του για 4 έτη.
Σημειώνεται πως υπάρχει και μια αλλαγή που έχει να κάνει κυρίως με την πρόκληση θανατηφόρων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, όπου θα υπάρχει ακόμη και σύνδεση με τον ποινικό κώδικα, αφού αν κάποιος προκαλέσει δυστύχημα και αφαιρέσει ζωή, εφόσον έχει καταναλώσει αλκοόλ ή κινείται με υπερβολική ταχύτητα, θα έχει πλέον και πολύ σοβαρές ποινικές κυρώσεις με φυλάκιση ακόμη και 10 ετών χωρίς αναστολή.