Breaking news

Σταϊκούρας
A

Ένας χρόνος έχει περάσει από την τραγωδία στα Τέμπη και το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας συνεχίζει να υπολειτουργεί. Καθημερινά έρχονται στο φως ειδήσεις με διαβάσεις που δεν λειτουργούν ή οδηγούς τρένων που σταματούν για να ελέγξουν αν περνάει κάποιος πεζός! 

Στον απόηχο της επετείου των Τεμπών, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μίλησε στην εκπομπή «Συνδέσεις» του ΕΡΤΝews και δήλωσε πως θα χρειαστεί όχι ένα, αλλά δύο έτη, για την οριστική αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα των Τεμπών, ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Καραμανλής, δήλωνε πως χρειάζονται μόλις δύο εβδομάδες για την ασφαλή λειτουργεία του σιδηρόδρομου. 

Ωστόσο, ένα χρόνο μετά από το δυστύχημα που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, ο υπουργός αποκάλυψε πως συνολικά στο σιδηροδρομικό δίκτυο οι ζημιές έφταναν τα 180 χιλιόμετρα (!) και η κυβέρνηση χρειάζεται ακόμα μία διετία για να τις αποκαταστήσει. 

Ειδικότερα ο υπουργός δήλωσε: «Η περίφημη σύμβαση 717 παραδόθηκε, όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο και το ΕTSC παραδόθηκε επί της γραμμής, όπως είχε πει η κυβέρνηση τον Νοέμβριο. Ολοκληρώθηκαν οι συμβάσεις, εγκαταστάθηκε η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, όμως εξαιτίας του Daniel σ’ ένα συγκεκριμένο γεωγραφικό πεδίο που εκτείνεται περίπου από τον Δομοκό μέχρι τη Λάρισα, καταστράφηκαν ολοσχερώς όλα αυτά τα συστήματα, τα οποία είχαν παραδοθεί τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Άρα, σε αυτό το σημείο, σ’ αυτή τη γεωγραφική έκταση, ουσιαστικά γίνεται πιο αργή κίνηση, ώστε να είμαστε απολύτως ασφαλείς για το πώς γίνονται οι μετακινήσεις των τρένων».

Πρόσθεσε ότι, «μετά τον Daniel έχουμε κάνει προσωρινή αποκατάσταση της γραμμής από τα μέσα Δεκεμβρίου και περίπου 100.000 συμπατριώτες μας έχουν μετακινηθεί με το τρένο έκτοτε και μέσα στην επόμενη διετία περίπου, με ένα κόστος της τάξεως των 450 εκατομμυρίων ευρώ, θα αποκαταστήσουμε τον βασικό άξονα που είναι Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε αυτό το τμήμα και δύο καθέτους Λάρισα – Βόλος, αλλά με πολύ καλύτερα συστήματα ανθεκτικότητας και Παλιοφάρσαλο – Καλαμπάκα».

»Σε κάθε περίπτωση, όταν ένα τρένο φτάνει σ’ ένα σημείο, για παράδειγμα πέριξ του Δομοκού, δεν έρχεται άλλο τρένο όταν είναι στη Λάρισα, περίπου στο ύψος της Λάρισας. Άρα υπάρχει απόλυτη κάλυψη αυτού του τμήματος μέχρι να αποκατασταθεί».

Στην ερώτηση αν στα υπόλοιπα σημεία της διαδρομής, Αθήνα – Δομοκός και Λάρισα – Θεσσαλονκής, λειτουργούν όλα κανονικά απάντησε: «Έχουν παραδοθεί και λειτουργούν, όπως σας είπα, ETSC επί της γραμμής και η 717»

Στην ερώτηση αν κάποια στιγμή το 2026, θα πηγαίνουμε από Αθήνα -Θεσσαλονίκη κανονικά χωρίς κανένα πρόβλημα, με όλα τα συστήματα να λειτουργούν ο υπουργός απάντησε «περίπου μια διετία χρειαζόμαστε για την οριστική αποκατάσταση του δικτύου. Επαναλαμβάνω έχει γίνει προσωρινή».

Για τη διαδρομη Αθήνα – Θεσσαλονίκη και τη χρονική διάρκειά της ανέφερε: «Εκτιμούμε σε λιγότερο από τέσσερις ώρες, αλλά όπως θα έχετε ίσως δει και το υπενθυμίζω στο Υπουργικό Συμβούλιο που έγινε πριν από περίπου δύο μήνες, παρουσιάσαμε και κάποια σχέδια επενδύσεων στον ελληνικό σιδηρόδρομο τα επόμενα 20 χρόνια[…] είναι μια μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα να εκμεταλλευτεί τους ελληνικούς λιμένες, τόσο γιατί θέλουν χώρες όπως είναι η Βουλγαρία, η Σερβία να κατέβουν προς τα κάτω και να κάνουνε εξαγωγές από τους λιμένες Αλεξανδρούπολης, Θεσσαλονίκης και Καβάλας. Αλλά όσο και γιατί και η Ινδία θέλει να δημιουργήσει μια είσοδο προς την Ευρώπη. Με αυτό τον τρόπο συνεπώς υπάρχουν δύο νέοι ευρωπαϊκοί διάδρομοι που προσπαθούμε να διασφαλίσουμε πόρους από την Ευρώπη για να μπορέσουμε να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο τους ελληνικούς σιδηροδρόμους».

Σε άλλο σημείο τόνισε ότι «στις προτάσεις που υποβάλαμε για χρηματοδότηση από την Ευρώπη τέλος Ιανουαρίου, υπάρχει μέσα και το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο για να μπορέσουμε να φεύγουμε προς την Ευρώπη και η αναβάθμιση της Πάτρας, το Ρίο – Πάτρα, είναι μέσα στο ανταγωνιστικό σκέλος αυτού, άρα είναι μέσα στη χρηματοδότηση σημαντικά τμήματα αυτού».

Γιατί αρνείται η Ελλάδα την παραπομπή των δύο υπουργών;

Αξίζει να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη απέρριψε την έκκληση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας να αναλάβει δράση σχετικά με την ενδεχόμενη ποινική ευθύνη δύο πρώην υπουργών Μεταφορών μετά τη θανατηφόρα σύγκρουση τρένων στα Τέμπη, που συγκλόνισε τη χώρα τον περασμένο Φεβρουάριο, σύμφωνα με  όσα αναφέρει σε δημοσίευμα του το περιοδικό Politico.

Σε επιστολή που απέστειλε η εισαγγελέας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας (EPPO),  Πόπη Παπανδρέου ,στις 2 Ιουνίου στις ελληνικές αρχές, σημείωνε ότι κατά τη διάρκεια της έρευνας για το δυστύχημα «προέκυψαν υποψίες σχετικά με φερόμενα ποινικά αδικήματα που διαπράχθηκαν από πρώην μέλη της ελληνικής κυβέρνησης. Αυτά τα φερόμενα ποινικά αδικήματα αφορούν παράβαση καθήκοντος που διαπράχθηκε από τον πρώην υπουργό Χρήστο Σπίρτζη και υπεξαίρεση που διαπράχθηκε από τον πρώην υπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή'», έγραφε η Παπανδρέου στο έγγραφο. «Σας ζητάμε να προβείτε στις δικές σας ενέργειες», συνέχισε.

Η απαίτηση αυτή για ανάληψη δράσης κατά των δύο πρώην υπουργών βασίζεται σε μια ιδιαιτερότητα της ελληνικής νομοθεσίας, σύμφωνα με την οποία μόνο το κοινοβούλιο μπορεί να διεξάγει έρευνες για καταγγελίες περί παραπτωμάτων κατά πρώην υπουργών. Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση έθαψε πολιτικά την υπόθεση, χρησιμοποιώντας την κοινοβουλευτική της πλειοψηφία για να απορρίψει την ανάγκη σύστασης εξεταστικής επιτροπής.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης απέδωσε αρχικά το περιστατικό σε “τραγικό ανθρώπινο λάθος”, αλλά αναγκάστηκε να υπαναχωρήσει αφού κατηγορήθηκε ότι προσπάθησε να καλύψει τον ρόλο της κυβέρνησης. Η EPPO θεωρεί ότι η ελληνική συνταγματική ιδιορρυθμία – ότι μόνο το κοινοβούλιο μπορεί να ασκήσει αγωγή κατά υπουργών – αντιβαίνει στο δίκαιο της ΕΕ και έχει θέσει το αδιέξοδο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

«Εναπόκειται στην Επιτροπή να παρακολουθεί τις ασυμβατότητες του εθνικού δικαίου με το δίκαιο της ΕΕ», δήλωσε η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας Λάουρα Κοντρούτα Κεβέσι σε συνέντευξή της στο POLITICO, όταν ρωτήθηκε για το μπλοκάρισμα στην Ελλάδα. “Η Επιτροπή γνωρίζει για την κατάσταση, είναι πολύ δημόσια, αλλά το τι θα κάνει, δεν μπορώ να το σχολιάσω”.

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις