Εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών βάζει τέλος στις φωτοτυπίες ταυτότητας από τους πολίτες καθώς, όπου χρειάζεται, αυτή θα αναζητείται αποκλειστικά με τη χρήση της ηλεκτρονικής υπηρεσίας «Ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας» από τους αρμόδιους υπαλλήλους του δημοσίου.
Η ειδική ηλεκτρονική υπηρεσία «Ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας» αποσκοπεί στην κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής φωτοαντιγράφου δελτίου ταυτότητας των Ελλήνων πολιτών, κατά τις συναλλαγές τους με τους φορείς του δημόσιου τομέα καθώς και στην ελαχιστοποίηση διακίνησης και τήρησης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των πολιτών σε πολλαπλά αντίγραφα και από πολλαπλές υπηρεσίες.
Η υλοποίηση της ειδικής ηλεκτρονικής υπηρεσίας εντάσσεται στο πλαίσιο της συνολικής αναβάθμισης και απλούστευσης της διοικητικών πρακτικών μέσω της αυτεπάγγελτης αναζήτησης και κατάργησης της έκδοσης δικαιολογητικών για τη διεκπεραίωση διοικητικών διαδικασιών.
Πρόσβαση στην υπηρεσία έχουν αρμόδιοι υπάλληλοι για τη διεκπεραίωση των διοικητικών διαδικασιών του δημοσίου για τις οποίες υπάρχει υποχρέωση υποβολής φωτοαντιγράφου δελτίου ταυτότητας ως δικαιολογητικού. Η είσοδος στην υπηρεσία πραγματοποιείται κατόπιν αυθεντικοποίησης των υπαλλήλων με κωδικούς Δημόσιας Διοίκησης.
Η διαδικασία έκδοσης
Για τη δημιουργία του ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας οι αρμόδιοι υπάλληλοι εισάγουν:
- τα 3 πρώτα γράμματα από τα ονοματεπωνυμικά στοιχεία και το πατρώνυμο καθώς και το έτος γέννησης του πολίτη,
- τον ΑΔΤ του πολίτη,
- τον 6ψήφιο κωδικό της διαδικασίας στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών – ΜΙΤΟΣ για την οποία ζητείται αντίγραφο δελτίου ταυτότητας,
- (αν δεν βρεθεί διαδικασία στο ΜΙΤΟΣ) τον τίτλο της διαδικασίας,
- και τον αριθμό πρωτοκόλλου και την ημερομηνία υποβολής αιτήματος του πολίτη
Τα χαρακτηριστικά του νέου εγγράφου
Στη συνέχεια και προκειμένου να εκδοθεί το ψηφιακό αντίγραφο εκτελούνται από το σύστημα οι έλεγχοι ορθότητας των στοιχείων και ισχύος του δελτίου ταυτότητας. Εφόσον επαληθευτούν τα ανωτέρω στοιχεία μέσω διαλειτουργικότητας με το Μητρώο Δελτίων Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, εκδίδεται το ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας και ενσωματώνεται σε έγγραφο όπου αποτυπώνονται:
- το όνομα, το επώνυμο και ο φορέας του δημοσίου υπαλλήλου που εκδίδει το αντίγραφο δελτίου ταυτότητας,
- ο τίτλος της διαδικασίας για την οποία έγινε η έκδοση και ο αριθμός πρωτοκόλλου αιτήματος του πολίτη,
- τα στοιχεία της αστυνομικής ταυτότητας του πολίτη.
Το ψηφιακό αντίγραφο που ενσωματώνεται στο παραπάνω έγγραφο χρησιμοποιείται αντί φωτοαντιγράφου του δελτίου ταυτότητας. Το έγγραφο που εκδίδεται με τα παραπάνω στοιχεία είναι σε μορφή PDF, είναι διαθέσιμο για λήψη και περαιτέρω αξιοποίηση από τον αρμόδιο υπάλληλο-χρήστη της υπηρεσίας, φέρει χαρακτηριστικά ασφαλείας και γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από όλους τους φορείς του δημόσιου.
Τα χαρακτηριστικά ασφαλείας που φέρει το έγγραφο είναι τα εξής;
- μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό επαλήθευσης σε αλφαριθμητική μορφή και σε μορφή QR,
- εγκεκριμένη ή προηγμένη ηλεκτρονική σφραγίδα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Λανθασμένα ή ελλιπή στοιχεία στην ταυτότητα
Σημειώνεται ότι η αναζήτηση αντιγράφου δελτίου ταυτότητας, όπου προβλέπεται ως δικαιολογητικό, πραγματοποιείται πλέον αυτεπάγγελτα αποκλειστικά με τη χρήση της ηλεκτρονικής υπηρεσίας «Ψηφιακό αντίγραφο δελτίου ταυτότητας». Μοναδική εξαίρεση συνιστά η περίπτωση κατά την οποία λόγω λανθασμένων ή ελλιπών στοιχείων ταυτότητας, δεν δύναται να εκδοθεί το ψηφιακό αντίγραφο. Στην αποκλειστική αυτή περίπτωση:
- Οι αρμόδιοι φορείς δύνανται να κάνουν χρήση ψηφιακού αντιγράφου δελτίου ταυτότητας που έχει εκδοθεί με χρήση του Gov.gr wallet, εφόσον ο πολίτης διαθέτει τη σχετική εφαρμογή και αφού ο τελευταίος το αποστείλει στον φορέα ή τον υπάλληλο του φορέα που χειρίζεται την υπόθεσή του,
- υποβάλλεται φωτοαντίγραφο δελτίου ταυτότητας μόνο εφόσον πρόκειται για «ταυτότητα παλαιού μορφοτύπου»,
- ο υπάλληλος σταματά τη διεκπεραίωση της διαδικασίας και υποβάλει αίτημα υποστήριξης από τον σύνδεσμο “Επικοινωνία” εφόσον πρόκειται για «ταυτότητα νέου μορφοτύπου». Στο αίτημα υποστήριξης συμπληρώνει υποχρεωτικά τα στοιχεία πολίτη που καταχώρισε.
Δείτε ΕΔΩ την εγκύκλιο