CLOSE

Breaking news

Εικόνες από το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη
A

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με τα «Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023 συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις» έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία από τη Βουλή.

Υπέρ της αρχής του τάχθηκαν μόνο οι κυβερνητικοί βουλευτές, ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκαν και το ΚΚΕ μαζί με το ΜέΡΑ25 δήλωσαν ότι το καταψηφίζουν.

Όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης διευκρίνισαν πάντως ότι στηρίζουν τα μέτρα για τους συγγενείς των θυμάτων και των πληγέντων του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, που στοίχησε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους.

Νωρίτερα, είχαν κληθεί και εξέφρασαν τις απόψεις τους αρμόδιοι εξωκοινοβουλευτικοί φορείς, επί του πολυνομοσχεδίου, στο οποίο περιλαμβάνονται 132 άρθρα με ρυθμίσεις πολλών υπουργείων, με την μεγάλη πλειοψηφία τους να εκφράζουν παρατηρήσεις και ενστάσεις, ενώ όλοι συμφώνησαν με τα μέτρα στήριξης για τις οικογένειες των θυμάτων και των πληγέντων στην τραγωδία των Τεμπών.

Ειδικότερα, ο Γιώργος Χότζογλου, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στον Επισιτισμό, εξέφρασε σοβαρές αντιρρήσεις στο νομοσχέδιο, τονίζοντας ότι δεν ακουμπά τα σοβαρά προβλήματα του κλάδου, ενώ ζήτησε «την επαναφορά του επιδόματος ανεργίας των πέντε μηνών και την κήρυξη υποχρεωτικής γενικής συλλογικής σύμβασης εργασίας».

Ο Χρήστος Τσίτουρας, διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, τόνισε την «ανάγκη τροποποιήσεων για την εύρυθμη λειτουργία των αεροδρομίων», τονίζοντας ιδιαίτερα «την διεύρυνση των μετατάξεων και την άμεση πρόσληψη προσωπικού με την προκήρυξη θέσεων εργασίας για την κάλυψη των κενών, κυρίως σε διοικητικές θέσεις με διαδικασίες πλήρους διαφάνειας».

Ο Νικόλαος Καραγεωργόπουλος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εργαζομένων στη Μονάδα Οργάνωσης και Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων, κατηγόρησε το υπουργείο Υποδομών ότι «αθέτησε την δέσμευση του για λύση στο πρόβλημα τους ως προς την αποκατάσταση της χρόνιας μισθολογικής ανισότητας ώστε να ισχύσει ίση αμοιβή και ίση εργασία και για τους 1.000 εργαζόμενους στη ΜΟΔ».

Ο Μανώλης Καμηλάκης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Αερολιμενικών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, διαφώνησε με το νομοσχέδιο, υποστηρίζοντας ότι «δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός, μόνο πρόχειρες λύσεις» και έκανε λόγο για «εγκληματικές διατάξεις» με τις οποίες δεν διασφαλίζεται η ασφάλεια των μεταφορών, σημειώνοντας ότι «δεν διδαχτήκαμε από τα Τέμπη».

Ο κ. Καμηλάκης έδωσε έμφαση στην πρόσληψη απαραίτητου αριθμού εξειδικευμένου προσωπικού για την ασφάλεια των πτήσεων και στην επανασύσταση των τοπικών ελεγκτικών αρχών της ΥΠΑ, με κατάλληλο προσωπικό.

«Η κυβέρνηση αύξησε το ποσοστό των ανειδίκευτων εργαζόμενων. Παίζουν με ρουσφετολογικές διατάξεις, σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος και της ασφάλειας των επιβατών», ανέφερε.

Το νομοσχέδιο

Ειδικότερα, το μέρος Δ' του νομοσχεδίου αναφέρει:

Εισάγονται ρυθμίσεις για τα θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος της 28ης Φεβρουαρίου 2023 και για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών.

Συγκεκριμένα:

1.α. Χορηγείται από το οριζόμενο χρονικό διάστημα και εφεξής, ειδική σύνταξη σε όσους έπαθαν μόνιμη αναπηρία ποσοστού πενήντα τοις εκατό (50%) και άνω, λόγω του ανωτέρω σιδηροδρομικού δυστυχήματος καθώς και στις οικογένειες όσων απεβίωσαν από το συμβάν αυτό. β. Η προαναφερόμενη ειδική σύνταξη τελεί υπό ειδικό καθεστώς κατά την καταβολή της (είναι αφορολόγητη, δε μεταβιβάζεται, δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιοσδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα, κ.λπ.).(άρθρο 58)

2. Απαλλάσσονται από τον φόρο κληρονομιάς (αρ. 25 ν.2961/2001) τα κληρονομιαία περιουσιακά στοιχεία των αποβιωσάντων ή αγνοουμένων λόγω του ανωτέρω σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

3. Διαγράφονται αυτοδικαίως οι ανεξόφλητες κατά το αναφερόμενο χρονικό διάστημα βεβαιωμένες στη Φορολογική Διοίκηση ατομικές οφειλές των αποβιωσάντων, αγνοουμένων ή σοβαρά πληγέντων στο από 28.2.2023 σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, καθώς και των στενών συγγενικών τους προσώπων.

4. α. Προβλέπεται η αυτοδίκαιη διαγραφή των ατομικών οφειλών, βεβαιωμένων και μη, προς ασφαλιστικά ταμεία των οριζόμενων προσώπων (αποβιωσάντων στο ανωτέρω σιδηροδρομικό δυστύχημα, των συνδεόμενων με αυτούς προσώπων κ.λπ.) οι οποίες δεν έχουν εξοφληθεί κατά την αναφερόμενη ημερομηνία.

β. Βεβαιώνονται, κατ' εξαίρεση, στο όνομα του ελληνικού Δημοσίου και καταβάλλονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, οι διαγραφείσες οφειλές προς τα οριζόμενα ασφαλιστικά ταμεία.

5. Εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του άρθρου 14 του ν.2266/1994 περί διορισμού σε κενή οργανική θέση στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο και επί συζύγων ή συμβίων καθώς και επί συγγενών μέχρι β' βαθμού, προσώπων που απεβίωσαν συνεπεία του ανωτέρω σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Το ανωτέρω δικαίωμα διορισμού παρέχεται και σε πρόσωπα που νοσηλεύτηκαν σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) ή για τα οποία προκύπτει ποσοστό μόνιμης αναπηρίας τουλάχιστον 67%, συνεπεία του ανωτέρω δυστυχήματος. Αν δεν είναι δυνατός ο διορισμός τους, για λόγους υγείας, το δικαίωμα διορισμού μεταβιβάζεται στους συζύγους τους ή στους συμβίους τους ή σε ένα (1) τέκνο τους και αν δεν έχουν σύζυγο ή συμβίο μεταβιβάζεται σε έναν από τους γονείς ή σε ένα από τα αδέλφια τους.

Ειδικότερα θέματα εφαρμογής της ρύθμισης καθορίζονται με υπουργική απόφαση.

6. α. Καλύπτονται πλήρως, από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), οι οριζόμενες δαπάνες νοσηλείας και αποκατάστασης των τραυματιών στο ανωτέρω σιδηροδρομικό δυστύχημα.

β. Δικαιούνται, τα οριζόμενα πρόσωπα, δια ζώσης και κατ' οίκον, δωρεάν εξατομικευμένη ψυχολογική υποστήριξη, μέσα από το δίκτυο Μονάδων Ψυχικής Υγείας του Ε.Σ.Υ., μέσω των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα του άρθρου 11 του ν.2716/1999 που διαθέτουν άδεια Μονάδων Ψυχικής Υγείας, καθώς και τηλεφωνικά, μέσω της Δωρεάν Εθνικής Γραμμής Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης. (άρθρα 63 - 64)

7. Εισάγονται ρυθμίσεις που αφορούν στους φοιτητές και στους υποψήφιους για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι οποίοι επέβαιναν στις αμαξοστοιχίες του ανωτέρω σιδηροδρομικού δυστυχήματος καθώς και στους φοιτητές και στους υποψήφιους για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, των οποίων τα τέκνα, οι γονείς, οι αδελφοί και οι σύζυγοι ή οι συμβιούντες αυτών απεβίωσαν ή απέκτησαν μόνιμη αναπηρία σε ποσοστό άνω του πενήντα τοις εκατό (50%) εξαιτίας του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Ειδικότερα:

  • α. Παρέχεται η δυνατότητα στους φοιτητές του ακαδημαϊκού έτους 2022 - 2023 να υποβάλουν αίτηση μετεγγραφής σε αντίστοιχο τμήμα άλλου Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) ή Ανώτατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας (Α.Ε.Α.) ή μετακίνησης σε άλλο Τμήμα άλλου Α.Ε.Ι. ή άλλης Α.Ε.Α., υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις. Η μετεγγραφή ή μετακίνηση γίνεται καθ’ υπέρβαση του προβλεπόμενου αριθμού μετεγγραφόμενων ή μετακινούμενων φοιτητών.
  • β. Παρέχεται, επίσης, η δυνατότητα εισαγωγής σε Α.Ε.Ι και Α.Ε.Α., καθ’ υπέρβαση του προβλεπόμενου αριθμού εισακτέων και με προσαύξηση 20% σε κάθε βαθμολογική επίδοση των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, των ειδικών μαθημάτων και των πρακτικών δοκιμασιών, στους υποψηφίους που θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις τακτικής και επαναληπτικής εξεταστικής περιόδου των ετών 2023, 2024 και 2025.

Η ίδια ως άνω δυνατότητα δίδεται και στους υποψηφίους για εισαγωγή σε Α.Ε.Ι. και Α.Ε.Α. για το έτος 2023 με το ποσοστό 10%, χωρίς νέα εξέταση.

γ. Με υπουργική απόφαση, καθορίζονται οι ειδικότερες προϋποθέσεις και η διαδικασία εφαρμογής της ρύθμισης.

8. α. Ορίζονται και τα θύματα του ανωτέρω σιδηροδρομικού δυστυχήματος δικαιούχοι της νομικής βοήθειας του ν.3226/2004, ως προς τις ποινικές και αστικές τους αξιώσεις.

Η ρύθμιση αυτή εφαρμόζεται αναλόγως και επί συζύγων ή συμβίων, καθώς και επί συγγενών μέχρι β’ βαθμού, προσώπων που απεβίωσαν συνεπεία του εν λόγω δυστυχήματος.

β. Κηρύσσονται υποχρεωτικά προσωρινά εκτελεστές κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 910 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (Κ.Πολ.Δ.), αποφάσεις των πολιτικών δικαστηρίων που αφορούν στις απαιτήσεις αποζημίωσης και χρηματικής ικανοποίησης από οποιαδήποτε αιτία σε σχέση με το προαναφερόμενο σιδηροδρομικό δυστύχημα.

9.α. Τροποποιούνται / συμπληρώνονται διατάξεις του Ποινικού Κώδικα (ν.4619/2019). Συγκεκριμένα, επανακαθορίζεται η αντικειμενική υπόσταση των αδικημάτων:

  • επικίνδυνη οδήγηση (άρθρο 290Α ΠΚ) και συμπεριλαμβάνονται σε αυτή νέες περιπτώσεις οδήγησης για υπερβολική ταχύτητα σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας ή εντός κατοικημένης περιοχής καθώς και στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.), για τις οποίες επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις, στις περιπτώσεις εκείνες που η οδήγηση τροχοφόρου οχήματος δύναται να θέσει σε κίνδυνο ξένα πράγματα, ανθρώπινη ζωή ή να επιφέρει βαριά σωματική βλάβη, σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις ή και θάνατο,
  • επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων και αεροσκαφών (άρθρο 291 ΠΚ), όπου συμπεριλαμβάνονται η αφαίρεση εξοπλισμού λειτουργίας, κίνησης, ηλεκτροδότησης ή ασφάλειας των εγκαταστάσεων ή των συγκοινωνιακών μέσων και προβλέπεται η επιβολή ποινής ισόβιας κάθειρξης εάν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου. (Κατά τα ισχύοντα, επιβάλλεται ισόβια κάθειρξη εάν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων),
  • - διακεκριμένη κλοπή (άρθρο 374 ΠΚ) και διακεκριμένη αποδοχή και διάθεση προϊόντων εγκλήματος (άρθρο 394Α ΠΚ), όπου συμπεριλαμβάνεται μεταξύ άλλων και η αφαίρεση και η διάθεση πράγματος που προορίζεται για την εξυπηρέτηση της λειτουργίας ή την ασφάλεια μέσων συγκοινωνίας σταθερής τροχιάς και προβλέπεται η επιβολή ποινής κάθειρξης έως δέκα (10) έτη και χρηματική ποινή.

β. Συμπληρώνεται η ισχύουσα νομοθεσία (ν.4557/2018) σχετικά με την πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, με την προσθήκη και των προαναφερόμενων αξιόποινων πράξεων στα βασικά αδικήματα του νόμου αυτού, για τα οποία επιβάλλονται οι προβλεπόμενες ποινικές κυρώσεις.

Δείτε ολόκληρο το νομοσχέδιο πατώντας ΕΔΩ

Google News Ακολουθήστε το Proson στo Google News

Δημοφιλείς Ειδήσεις