Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) ενέκρινε σήμερα, Τρίτη, νέους ευρωπαϊκούς κανόνες για τις άδειες οδήγησης, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, που στοιχίζουν τη ζωή σε περίπου 20.000 ανθρώπους κάθε χρόνο στην ΕΕ.
Για τον περιορισμό της επικίνδυνης οδήγησης σε άλλες χώρες, η αφαίρεση, η αναστολή ή ο περιορισμός της άδειας θα κοινοποιείται στη χώρα που την εξέδωσε, ώστε να διασφαλίζεται η διασυνοριακή εφαρμογή των κυρώσεων.
Οι εθνικές αρχές θα πρέπει να ενημερώνουν η μία την άλλη χωρίς καθυστέρηση για αποφάσεις σχετικά με την αφαίρεση άδειας λόγω σοβαρών τροχαίων παραβάσεων, όπως:
- οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών, εμπλοκή σε θανατηφόρο ατύχημα ή υπερβολική υπέρβαση του ορίου ταχύτητας (π.χ. +50 χλμ./ώρα).
Όπως τόνισε ο εισηγητής Ματέο Ρίτσι, «επί του παρόντος, σχεδόν το 40% των οδηγών των οποίων η άδεια ανακλήθηκε ή αναστέλλεται σε χώρα διαφορετική από αυτήν στην οποία εκδόθηκε, μένουν ατιμώρητοι….Ένα ισχυρότερο και αποτελεσματικότερο σύστημα παρακολούθησης θα συμβάλει στην πρόληψη ατυχημάτων και στη διάσωση ανθρώπινων ζωών».
Τι προβλέπουν οι νέοι κανόνες
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, η ψηφιακή άδεια οδήγησης, διαθέσιμη σε κινητά τηλέφωνα, θα γίνει σταδιακά η κύρια μορφή άδειας στην ΕΕ, χωρίς όμως οι οδηγοί να χάνουν τη δυνατότητα να ζητούν έντυπη κάρτα.
Η εισηγήτρια Γιούτα Πάουλους δήλωσε: «Έως το 2030, η νέα οδηγία για την ευρωπαϊκή άδεια οδήγησης θα εισαγάγει την ψηφιακή άδεια οδήγησης, παρέχοντας στους πολίτες πλήρη ελευθερία επιλογής μεταξύ ηλεκτρονικής και φυσικής κάρτας».
Οι αναθεωρημένοι κανόνες προβλέπουν επίσης νέες προδιαγραφές για την εκπαίδευση νέων οδηγών, με έμφαση στην ασφάλεια πεζών, παιδιών, ποδηλατών και άλλων ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.
Ο κανονισμός εισάγει δοκιμαστική περίοδο τουλάχιστον δύο ετών για αρχάριους οδηγούς, με αυστηρότερους κανόνες για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή παιδικών καθισμάτων. Οι νέοι οδηγοί θα μπορούν να αποκτούν άδεια αυτοκινήτου (κατηγορίας Β) από τα 17, αλλά θα οδηγούν μόνο υπό επίβλεψη έμπειρου οδηγού μέχρι τα 18.
Η διάρκεια ισχύος των νέων αδειών θα είναι 15 έτη για μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα, ενώ σε χώρες όπου η άδεια λειτουργεί και ως ταυτότητα, μπορεί να μειωθεί στα 10 έτη. Οι άδειες φορτηγών και λεωφορείων θα ισχύουν πέντε έτη. Οι χώρες της ΕΕ μπορούν να μειώσουν τη διάρκεια για οδηγούς άνω των 65 ετών και να απαιτούν πιο συχνές ιατρικές εξετάσεις ή επαναληπτικά μαθήματα.
Για την αντιμετώπιση έλλειψης επαγγελματιών οδηγών, νέοι 18 ετών και άνω θα μπορούν να αποκτούν άδεια φορτηγού (κατηγορίας Γ) και νέοι 21 ετών άδεια λεωφορείου (κατηγορίας Δ), εφόσον έχουν πιστοποιητικό επαγγελματικής επάρκειας. Χωρίς πιστοποιητικό, τα όρια ηλικίας θα είναι 21 και 24 έτη αντίστοιχα.
Οι νέοι κανόνες θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Οι χώρες της ΕΕ θα έχουν τρία χρόνια για να ενσωματώσουν τις διατάξεις στο εθνικό τους δίκαιο και έναν επιπλέον χρόνο για την εφαρμογή τους.